Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17
lisää naisasiaa arvostelua nainen ei salli. arvostelin yhtiön hallituksessa.minut puotettiin hallituksesta.tapahtui 2 minulle mieluisaa asiaa.naiset esitteli jälleen itseään.tämä pieni uutinen suuri asia. 26.06.2017 09:48
naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


Lahden Urheiluautoilijat juhlivat 50-vuotistaivalta

Lahden Urheiluautoilijat ry. täyttää maaliskuun 12. päivä kunnioitettavan 50 vuotta ja sitä juhlitaan 16. päivä jäsenistön ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Kaikki alkoi 1963 kun Lahden Mieskuoron huoneistoon kokoontui 81 autourheilusta kiinnostunutta henkilöä.
Perustavan kokouksen avasi Juhani Meritähti. Kokouksen puheenjohtaja Esko Väinölä käsitteli Urheiluautoilijoiden toimintaa ja toimintamuotoja Helsingissä ja muualla Suomessa. Alustuksen jälkeen päätettiin yksimielisesti perustaa Urheiluautoilijat ry. Lahteen.
Uuden yhdistyksen ensimmäiseen hallitukseen valittiin puheenjohtajaksi Juhani Meritähti, hallituksen jäseneksi Matti Haristo, Jarkko Frisk, Pentti Saarti, Matti Kinnunen ja Arto Arjala. Sihteeriksi valittiin Sulo Jalvanti. Varajäseniksi valittiin Raimo Kurki ja Jarmo Kölli.

60-luvun alussa jäsenet kokoontuivat Kiveriön Yhteiskoululla jossa parhaimpina kertoina kävi toistasataa jäsentä. Alkutaipaleen ohjelmistossa oli mm. toimitsijoiden koulutusta ja esitelmiä eri lajien aloilta. Vuonna 1968 siirryttiin kokoontumaan Tapanilan Hiihtomajalle. Toiminta jatkui aktiivisena, tehtiin retkiä esimerkiksi Keimolan avajaisiin, Sadan Auton Ajoin ja jopa Monte Carloon.

Koiranen
Jari Koiranen voitti PM-SM-mitalleita 80-luvulla Formula 3:ssa. Nykyisin Jari on mukana Koiranen GP:ssä.  

Samana vuonna todettiin jäärata-ajoista ja muusta toiminnasta saatu säästymään 10.000 markkaa ja ne päätettiin sijoittaa jämerään paikkaan. Tästä alkoi pitkä aikainen kokoontuminen Kiinteistö Oy Lahden Keskustalossa omassa 38 m2:n kerhohuoneistossa.
Keskustassa sijaitsevasta huoneistosta tuli todellinen autourheilun keskus Etelä-Suomessa ja samalla se tarjosi yhdessä korttelin pysäköintitalon kanssa oivat olosuhteet kilpailujen lähtö -ja keskuspaikaksi.
Ensimmäisellä vuosikymmenellä ST-ajot olivat suosittu laji, vuonna 1964 UA-Lahti toi ensimmäisenä maahan autourheilun vaativan lajin, SJ-ajon. Myös rallia harrastettiin ja ensimmäinen oma ralli I Lahti-Ralli järjestettiin 1967. Rallimme nimi vakiintui myöhemmin vuosikymmeniksi Salpausselkä-ralliksi.

Jäärata-ajoja järjestettiin vuodesta -65 vuoteen 1972 asti. Lahden UA toi myös ensimmäisenä englantilaistyyppiset Auto-Cross kilpailut Suomeen. Vuosina 1970 - 73 crossia ajettiin Laitialan Kartanon mailla. Myös silloisia mikro-auto kilpailujen järjestämiset kuuluivat toimintaan kuten erilaiset liikennekilpailut. 60-luku huipentui urheilutalolla järjestettyyn autonäyttelyyn 1969.

70-luku alkoi surun vuodella kun kerhohuoneisto jouduttiin vuokraamaan talousvaikeuksien takia. Vuonna 1976 huoneisto otettiin taas yhdistyksen käyttöön kun velat olivat maksettu pois. Toiminta jatkui kuitenkin vireänä ja autosuunnistus sai uusia kilpailijoita. Rallissa menestys jatkui, tosin vuoden 1974 jäi hiljaiseksi kun energiariisi takia ralleja ei saanut järjestää. 70-luvulla myös kaupallisuus voitti ja Salpausselkä-rallin nimi muuttui silloisen mehun mukaan Bravo-ralliksi. Onneksi se palasi takaisin pikaisesti perinteiseen nimeen myöhemmin. Koko alku ajan on mukana ollut vahvasti naistoimikunta joka keräsi varoja ja piti "äijät" ojennuksessa, mutta 1967 toiminta hiljeni. Tosin naiset ovat olleet silti aina vahvasti toiminnassa mukana aina näihin päiviin asti.

80-luku jatkui autosuunnistuksessa vilkkaasti, oli Lahden ST-ajon ja Tiirismaan Talviajon järjestelyllä, myös kilpailijoiden määrän oli kasvu voittoinen. Formula Kartingissa useampi seuran kilpailija otti SM-mitalleja , myös PM -ja EM-mitaleja kilpailijat saavuttivat jopa isommissa formula luokissa.
Jokamiesluokka poti anemiaa vuosikymmen puolen väliin, mutta kannattajat eivät luovuttaneet ja porukkaa löytyi niin että liigajoukkuekin saatiin kasaan.
Edellisenä vuosikymmenenä ajettu Lahden Maastoajo lopetettiin ja tilalle tuli rallisprint joka on säilynyt vielä tähän päivään asti ja se on ajettu Lahden Rallisprintin nimellä. Salpausselkä-ralli jatkoi elämäänsä ja sitä järjestettiin myös SM-osakilpailuina. Historian aika rallin sai kaupallisen nimen kun paikallinen pankki lähti tukijaksi, tehtiin kuitenkin kompromissi ja 1989 nimi oli Salpausselkä SYP-ralli. Suojelijana kisassa oli Markku Alén.

90-luku jatkui vahvasti lähiseurojen kanssa SVUL:n Lahden piirin jaostoissa. Siinä porukalla kerättiin rahaa mm. Päijät-Hämeen Keskussairaalan Lasten osastolle. Näillä tuotoilla sairaalaan luovutettiin 7 televisiota ja videonauhuria sekä 4 ilmankostutinta. Myös seurakuntanuorille esiteltiin eri lajeja ym. toimintaa.
Jokkiksessa porukka jatkoi liigassa Pörssiosa Teamilla nimellä. Ralliprinttiä ajettiin Ämmälässä hienolla kylätiellä, harmi ettei srinttiä voitu jatkaa siellä ja kilpailu siirtyi Messilän laskettelukeskukseen nimellä Messilä Serpenttiinit.
Kartingia pyrittiin pitää voimissa ja seura järjesti kisojakin mm. 1992 Lahti Racingin. Muutenkin pikkuformuloissa menestys jatkui.
1991 seuran ensimmäinen naispuheenjohtaja valittiin ja saamani epävirallisten tietojen mukaan Eija Yrjölä oli koko Suomessa ensimmäinen naispuheenjohtaja.
Rallissa -97 tuli julkisuutta oikein kunnolla kun kaupungin keskustassa Vesijärven kupeessa ajettiin yleisö-EK kaikesta vastuksesta huolimatta. Tämän rallin suojelijana toimi pitkäaikainen jäsenemme Robert Lappalainen.

2000-luvun alussa käynnistettiin Erityistyöprojekti yhdessä lähikuntien kanssa jossa oli tarkoitus saada eristyneitä nuoria autourheiluun mukaan. Projekti sai TV:ssäkin näkyvyyttä mutta ikävä kyllä emme saaneet kuin yhden nuoren innostumaan jokamiesluokasta.

Toinen nuorisotyö, Karting hiipui ja seurassa tehtiin päätös että innokkaat ohjataan Lahdessa toimivalle karting seuralle ja panostetaan "isoihin" autoihin. Kun autosuunnistuskin hiipui alueella, niin toiminta pyöritettiin jokkiksessa, sprintissä ja rallissa. Lisäksi pienoisautoilu alkoi saada nostetta ja siitä saatiin myös yksi suomenmestaruus.

2001 sai seura toisen naispuheenjohtajan kun Jaana Sarén luotsasi seuraa viisi vuotta. Salpausselkä-ralli jatkoi menestystään ja kilpailija määrä osoitti sen että hyviä ralleja on tehty vuosikymmenien aikana. Vuosituhannen vaihtuminen ei ole toimintaa muuttanut ja seura on puurtanut omien kilpailujen ja tapahtumien lisäksi avustustehtävissä muille seuroille.

Toistakymmentä kertaa Hollolan Miekkiössä ajettu Lahti Rallisprint siirtyy näin juhlavuotena historiaan ja on uuden suorituspaikan etsintä edessä, ehkä ? Juhlavuoden päätapahtuma F.Cupin kolmas osakilpailu ajetaan Hygienialinkki.com Rallina vain kaksi viikkoa ennen juhlaa 2.3.

Lahden UA katsoo tulevaisuutta hyvin mielin koska uusia tekijöitä on riittänyt kun "vanhukset" alkavat siirtyvät yksi toisen jälkeen taka-alalle.

Arto Sarén
33 vuotta historiaa seurannut jäsen

 



LAHDEN UA:N PUHEENJOHTAJAT VUOSIEN VARRELTA

1963           JUHANI MERITÄHTI

1964-1965    PEKKA TASKINEN

1966           RISTO HALME

1967-1968    PENTTI  LUHTANEN

1969           LAURI ASKO

1970           ISTO LAUNNE

1971           TAISTO PELTONEN

1972-1973   REIJO RUNSAS

1974          AUVO VILKMAN

1975-1978   MATTI  KATAJA

1979-1981   JUSSI SIPILÄ

1982-1985   TIMO NÄRÄNEN

1986          JUKKA KEMPPINEN

1987-1991   PEKKA LEIMU

1992-1993   EIJA YRJÖLÄ

1994-1995   OLLI TOIVONEN

1996-2000   ARTO SARÉN

2001-2006   JAANA SARÉN

2007- 2008  SIMO PALMI

2009-2010   JARI SINTONEN

2011-2013   MARKKU MÄKINEN

 


Ajankohtaista -arkisto