Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

nainen kuulemma käyttää pehmeitä arvoja.tehdessään päätöksiä johtaessaan minisreriötä.kun vr paloitellaan missä näkyy tämä pehmeys. 18.09.2017 07:54
hajuherkkyys naisilla kääntyy eduksi. on jälleen yksi syy laistaa työtehtäviä. on ne käsitykset nurinkuriset valtakunnassa.miehillä haisevakin työ on kelvattava. 11.09.2017 08:50
feministit marssi naisten oikeuksien puolesta.mutta kyky hoitaa osuutensa työssä unohtui.samoin vastuu ja velvollisuudet.sama toistuu jatkuvasti. 04.09.2017 08:25
suomi nainen esitteli kreikkalaista miestä uutisissa.kun täällä sosturva parempi. paljonko näitä tapauksia oikein on.viime vuosikymmeninä.me miehet tietenkin maksamme sitä sosturvaa.turha puhua yhteisöllisyydestä. 28.08.2017 08:59
sisäiset uhat selvitettävä sanoo kanerva. poliitikko ei ymmärrä näköjään uhkia. on meillä siinä poliitikko.no ainakin naisten tekemät vääryydet.jotka on selvittämättä.kyvyttömät pois paikoiltaan. 21.08.2017 08:42

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit


Ilen hajatelmat

Ile

Mainoksia ja väkivaltaa

Lahden Pelicansin tv-mainokset ovat olleet lajissaan omaa luokkaansa. Huumoria hersyvät toimintapätkät, joissa pelaajat ja valmentajat ovat laittaneet sananmukaisesti itsensä peliin, ovat herättäneet huomiota myös maamme rajojen ulkopuolella. Yhdysvalloissa niitä on ylistetty ja YouTubessa ne ovat keränneet miljoonia katsojia.

Mainossikermän uutuus, joka kantaa työnimeä Mummo, jatkaa samoilla linjoilla. Siinä kepin kanssa kulkeva mummeli taklaa tyylikkäästi marketin vessa- ja talouspaperiosastolla etuilevan nuoren city-körilään. Mies kaatuu kännykkänsä kanssa serlojen sekaan, mummo nappaa ostoksensa ja jatkaa tyynesti matkaansa. Tosikot tietysti nostavat taas sormensa ja huomauttavat mainoksen korostavan Lahden mainetta väkivaltaisena kiekkokaupunkina. Näin ei kuitenkaan ole. Huomattavasti enemmän siihen antaisi viitteitä Jokereiden uusi mainos, jossa Vesa-Matti Loiri hyräilee Katupoikien laulua. Spotin tekijät ovat luonnollisesti syyttömiä siihen, millaisen tahattoman piiloviestin Vesku antaa, sillä pätkä on varmaankin kuvattu ennen Jokereiden ja HIFK:n törkeäksi yltynyttä välienselvittelyä. Sehän, jos mikä todisti katupoikamaisesta käyttäytymisestä.

Huumorin viljeleminen mainoksissa on taitolaji. Jos joku keksinyt hyvän idean, kilpailevat toimistot tekevät siitä välittömästi oman muunnoksensa. Pelicansin "paikallisvastustaja" HPK on hakenut mainokseensa tänä kautena vahvoja lahtelaisvaikutteita. Spotin, jossa Kerhon maalivahti nappaa kiekon maskin alle suuhunsa pitäisi olla vauhdikas ja hauska. Se on silti kaikkea muuta: väkinäinen ja keinotekoinen. Siitäkin voisi halutessaan hakea kätkettyä aggressiivisuutta.

Koska jääkiekkoväkivalta nousi keskeiseksi puheenaiheeksi jo ennen liigakauden alkua, voi pitää varmana, että se leimaa koko sarjakautta. Aivan tajuttoman kommentin heitti TV1:n Puoli seitsemän -ohjelmassa jalkapalloa ja pyöräilyä kuvaruudussa kommentoiva kirjailija Jukka Pakkanen. Hän haukkui jääkiekon asenteiltaan lapselliseksi, koomiseksi ja pieneksi peliksi, jota vaivaa Suomessa uskomaton hybris. Jääkiekossa eivät kuitenkaan pelaajat ja erotuomarit elä samanlaisessa hengenvaarassa kuin jalkapalloilijat maailmalla. Myös fanien väkivaltaisuudessa jalkapallossa ollaan jääkiekkoa paljon pidemmällä. Mitä taas tulee pyöräilyyn, laji on maailman huipulla jo dopingin läpeensä mädättämä. Kilpailijat ovat laboratorio-olosuhteissa pumpattuja apinoita, joiden viimeinen käyttöpäivä on, kirjailija Reijo Mäkeä vapaasti lainatakseni, yhtä lähellä kuin pilaantuvilla elintarvikkeilla.

Väkivallan ohella jauhetaan tänäkin kautena varmasti alkoholimainonnasta ja sen vaikutuksesta junioreihin. Toistaiseksi kuitenkin pienempää älämölöä on aiheuttanut lapsien kokkikilpailu Junior MasterChef, jossa 9-13 -vuotiaat lapset saavat vapaasti puuhastella alkoholin kanssa. Kasvattajana särähti korvaan, kun 12-vuotias vesseli kertoi vääntäneensä pihviannostaan mehevöittämään normaalin perussetin, eli punaviinikastikkeen. Nämä pikkuvanhat juniorikokit pitävät esikuvinaan junnukiekkoilijoiden tapaan suuria maailmantähtiä, ainakin Jamie Oliverin ja Gordon Ramsayn nimi on tullut esiin. Toistaiseksi ei kukaan ole vielä onneksi maininnut idolikseen edesmennyttä brittikokki, Keith Floydia, joka kokkailun ohessa tyhjensi yleensä puolikkaan tai kokonaisen viinipullon krapulaansa.

Kenelläköhän on vastuu, jos joku näistä lapsikokeista saa virikkeen käyttää alkoholia muutenkin kuin pikanttina mausteena. Onko vika kuvaruutuja tulvillaan olevissa kokkiohjelmissa ja julkkiskokeissa? Vai pitäisikö koulujen kotitaulousopettajien päät laittaa pölkylle? Eiköhän vastuu ole nyt puhtaasti vanhemmilla. Tällä kertaa he eivät ainakaan pääse pakenemaan sitä valmentajien selän taakse.

Ilkka Isosaari

 


Kolumnistin muut kolumnit