Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

taas kuva kun suomi nainen innokkaan. muuttamassa meitän omaa geeniperimää.sakut ovat yksi suosikki. mutta ei ainut kansa.kuvakin jo kertoo piilottelun epäonnistuneen. kun asia paisuu tarpeeksi isoksi. 16.10.2017 08:21
yle.fi sivuuilla suomi nainen.leveilee taas kuinka hän muutti arabiaan.eikä ole ainoa tapaus.ei ole meillä yhteistä isänmaata. 09.10.2017 09:37
kepun naiset oli seksin oston vaatimassa rangaistavaksi.mutta myynti sallitaan. se oli kepulainen oikeuskäsitys.puolustaa hienostorouvia niinkuin korusuunnittelija rouvan kaltaisia. 02.10.2017 19:09
pesula toimii ,pyykkiä tulee kassi kaupalla. 01.10.2017 14:31
toiko nimen muutos tulosta. kun nimeä muutettiin metsätyömiehestä metsuriksi. saatiinko naiset tekemään 40 prosenttia pöllipinosta.jotta se kiintiö edes täyttyy.tämäkin unehtuu naisilta puhuttaessa siitä tasa-arvosta. 25.09.2017 07:53

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Euroopan sairas mies

20.10.2017

Papin Palsta

Kaikki kääntyy hyväksi

20.10.2017

Ville Skinnari

Elämä ja kuolema

20.10.2017


VT12:n Lahden ohitietarvetta ja sijaintia tutkittava uudelleen

Tule kirjoittamaan vetoomus noin 100 milj. euroa edullisemman ja ympäristöystävällisemmän ratkaisun puolesta!
http://www.adressit.com/vt12n_lahden_ohitietarvetta_tutkittava_uudelleen

Renkomäki
Renkomäen linjaus olisi halvempi vaihtoehto eikä se halkaisisi Etelä-Lahtea kahtia


1) RASKAAN LIIKENTEEN OHJAAMINEN POIS POHJAVESIALUEELTA

Salpausselän pohjavesialueen liikenteen haittavaikutuksia Hämeenlinnantiellä on jo vähennetty tekemällä tielle pohjavesisuojaukset. Riskejä voidaan jo nyt vähentää nopeuksien alentamisilla ja ohjaamalla vaaralliset kuljetukset ja rekkaliikenne Renkomäen kautta sekä kehittämällä joukkoliikennettä. Raskaan liikenteen haittoja voidaan myös vähentää siirtämällä tavarakuljetuksia rautateille.

Ohitien Launeen linjaus kulkee myös arvokkaalla Launeen pohjavesialueella ja menee jopa pohjavesipinnan alapuolelle betonikaukalossa, joka ratkaisu ei ole riskitön. Sen sijaan suunnitellulla ns. Renkomäen linjauksella, joka olisi n.100 milj. euroa halvempi ratkaisu, ei ole tätä riskiä.

2) TURVALLISEMPI JA VIIHTYISÄMPI ASUINYMPÄRISTÖ

Launeella on jo ennestään paljon liikennettä ja sen tuomaa epäviihtyvyyttä. Linjaus kulkee omakotitaloalueiden ja vähäisten viheralueiden läpi. Myös Liipolan ja Saksalan kerrostaloasukkaiden virkistysalueet supistuvat ja liikennemelu lisääntyy. Eteläisen Lahden ilmanlaatu on ollut ajoittain huono. Vyöhykettä, johon ohitietä on suunniteltu, tarvitaan paremminkin ekologisena käytävänä ja ilmaa puhdistavana väylänä, sade- ja hulevesien tasaajana, luonnon monimuotoisuuden säilyttäjänä sekä kaupunkirakennetta jakavana väylänä, joka samalla palvelee asukkaiden lähivirkistysalueena.

Valtatietasoinen ohitie tuo aina epäviihtyvyyttä ja turvattomuutta asukkaille. Tämän takia ohitielinjauksen tarpeellisuutta Launeelle pitää arvioida uudelleen ja katsoa asiaa myös ilmastomuutoksen hillinnän tavoitteiden valossa, jossa lähtökohtana on, että kasvihuonepäästöjä on kaikin keinoin vähennettävä. Yksi keino tähän on autoliikenteen voimakas vähentäminen kokonaisuudessaan.

3) OHITIE RENKOMÄEN KAUTTA TURVAA YHTÄ HYVIN TEHOKKAAT LIIKENNEJÄRJESTELYT JA VETOVOIMAISET YRITYS- JATYÖPAIKKA-ALUEET KUIN LAUNEENKIN LINJAUS

Lahtea pidetään yleensä hyvin saavutettavana ja vetovoimaisena paikkana, jonka tie- jaliikenneyhteydet ovat nopeita ja joustavia. Tilanne on siis jo hyvä.

Etelä-Lahden kaupallinen keskus on nykyisin siirtynyt Renkomäkeen, joten on aivan takaperoista johtaa liikenne Hollolasta Launeen asutusalueen kautta Renkomäkeen. Tulevaisuuden liikennetarpeet voidaan hoitaa nykyistä tieverkostoa parantamalla ja toteuttamalla ohitie mahdollisimman ympäristöystävällisesti etelämpänä, joka ratkaisu olisi myös n. 100 milj. euroa edullisempi kuin Launeen linjaus. Ajoaika on Renkomäen linjauksella yhtä hyvä kuin Launeen vaihtoehdossa.

Mahdollinen Renkomäen linjaus ei vaikeuta Hollolan ja Nastolan yritysalueiden sijoittelua pohjavesialueiden ulkopuolelle. Lahden matkakeskuksen ja muiden radanvarren alueiden suunnittelu ei voi olla juuri Launeen ohitiestä kiinni! Valtatietasoinen Launeen linjaus on ylimitoitettu ja erilaisia ratkaisuja tulee voida tarkastella uudelleen.

Launeen omakotiyhdistys ry


Ajankohtaista -arkisto