Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

sisäiset uhat selvitettävä sanoo kanerva. poliitikko ei ymmärrä näköjään uhkia. on meillä siinä poliitikko.no ainakin naisten tekemät vääryydet.jotka on selvittämättä.kyvyttömät pois paikoiltaan. 21.08.2017 08:42
Kysyisin nyt. Saako tänne kirjoittaa, vaikka ei osaakaan. Aloitukset pienellä ym.söherrystä. Jos olis edes asiaa, niin vielähän sen saattaisi kestää. 20.08.2017 18:43
meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


Sähköpyörä tekee tuloaan

Etelä-Saksassa sijaitsevassa piskuisessa Friedrichshafenin kaupungissa pidettiin viime viikolla kolmepäiväiset Eurobike-polkupyörämessut. Paikalla tuhansien muiden lailla olivat työnsä puolesta Lahden polkupyörähuollon Timo Heikkinen ja Jari Virtanen.

 - Voidaan puhua todella isoista messuista, sillä näyttelyhalleja oli kaksitoista ja siihen lisäksi ulkoalueet. Pyöräily on Keski-Euroopassa tällä hetkellä todella suosittua ja sen näkee myös pyöräteiden hyvästä kunnosta. Sikäläiset pyörätiet muodostavat hyvän yhtenäisen verkoston, eikä siellä tarvitse hyppiä tien toiselta puolen toiselle puolen kuten meillä Suomessa kertoo Heikkinen.

 - Messuilla esillä olleista pyöristä peräti 95% oli eri merkkejä kuin meillä Suomessa on myynnissä. Suomalaiset pyöränvalmistajat, kuten Helkama ja Tunturi loistivat poissaolollaan. Messuilla ei ollut tarjolla kaukoidän halpoja ihmeitä, vaan laadukkaita, hyvin varusteltuja pyöriä.
Jos huonekaluliikkeessä myydään polkupyöriä, niin silloin kannattaa hälytyskellot jo soida. Niin se vain on, että laatua ja kestävää kulutustavaraa saa vain rahalla, halvemmat mallit, kun tuppaavat menemään nopeasti rikki varoittelee Virtanen.

Pyörämessut
Kuvassa vasemmalla Kauppias Timo Heikkinen ja oikealla matkaseurueeseen kuulunut Olli-Pekka Porkka. He poseeraavat tämän vuoden TdF voittajan, Cadel Evans, pyörän äärellä.

Mitä messuilta jäi sitten käteen? Mikä on se seuraava iso trendi polkupyörämaailmassa?

 - Lyhyesti sanottuna sähköpyörä. Erilaisia sähköpyörämalleja oli todella paljon ja Keski-Euroopassa se onkin jo saanut hyvän jalansijan. Suomessa sähköpyöriä on ollut saatavana jo 90-luvulta lähtien ja pikkuhiljaa se on valtaamassa alaa myös Suomessa.
Suurin este kasvulle löytynee hinnasta, sillä hyvä sähköpyörä maksaa noin 2000 euroa, kun laadukkaan normaalipyörän saa jo 500 eurolla.
Lisäksi Suomen ajokausi on lyhyempi kuin Keski-Euroopassa, joten pari tonnia polkupyörästä voi tuntua isolta hinnalta tietää Heikkinen.
- Ei meilläkään liikkeessä ole tällä hetkellä kuin pari sähköpyörämallia esillä, mutta tilaamalla kyllä saadaan helposti, jos kysyntää löytyy.

Pyörien akut ovat kehittyneet viime vuosina, sillä esim. Helkaman uusien mallien akut kestävät peräti 70 -80 kilometrin ajomatkoja yhdellä latauksella. Vastaavasti kiinalaiset halpisakut kestävät vain noin 20- 30 kilometriä, joten tässäkin asiassa kannattaa satsata laatuun.
 
- Sähköpyörien myyntimäärät ovat Suomessa jääneet pienemmiksi kuin on odotettu, mutta Saksassa ei taas vastaavasti ollut ns. Jopo-kultturia naureskelee Virtanen viitaten Suomessa tällä hetkellä kovin suosittuun kaupunkipyöräbuumiin, joista retromallinen Jopo lienee se tunnetuin.
 
- Sähköstä puheenollen, myös sähkövaihteet tekevät tuloaan, mutta aluksi vain kilpapyöriin maalailee tulevaisuutta Virtanen.

Messujen ja pyöräilyn suosiosta Saksassa kertoo muuten myös sekin seikka, että hotellit Friedrichshafenin ympäristössä liki 100 kilometrin säteellä ovat varattuja jo hyvissä ajoin ennen messuja.

 - Vuotta aikaisemmin pitää hotelli varata, jos mielii saada majoituksen messujen aikana Friedrichshafenista. Meidänkin majoitus oli noin 30 kilometrin päässä naureskelevat Heikkinen ja Virtanen lopuksi.


-Petri Salomaa-

 

 


Ajankohtaista -arkisto