Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

sisäiset uhat selvitettävä sanoo kanerva. poliitikko ei ymmärrä näköjään uhkia. on meillä siinä poliitikko.no ainakin naisten tekemät vääryydet.jotka on selvittämättä.kyvyttömät pois paikoiltaan. 21.08.2017 08:42
Kysyisin nyt. Saako tänne kirjoittaa, vaikka ei osaakaan. Aloitukset pienellä ym.söherrystä. Jos olis edes asiaa, niin vielähän sen saattaisi kestää. 20.08.2017 18:43
meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


Ilen hajatelmat 17.6.

Ile

Ilkka Isosaari on 52-vuotias, Liipolassa asuva pitkän linjan lehtimies ja entinen vesipalloilija Lahden Uimaseurassa.Nykyään hän katselee maailmaa kuntouintitreenien jälkeen eteläisen Lahden maastossa

Taas on se aika, jolloin liikennekäyttäytyminen nostaa vuoden ympäri ajavilla tunteet korostuneesti pintaan. Tiet täyttyvät kesäautoilijoista ja karavaanareista, mistä riittää kimmoketta jo tarpeeksi. Sen enempää ottamatta kantaa karavaanareiden elämäntyyliin, he ovat kuitenkin liikenteessä samanlainen autoilijaryhmä kuin rekka-, taksi- ja bussikuskit. Heillä on oma ajokulttuurinsa, mutta se on johdonmukainen ja sikäli helppo ennakoida. Vika on yleensä siinä, että itse ei harrasta ratin takana ennakoivaa ajotapaa.

Ystäväni Saksalassa kuuluu äärimmäisiin liikennefasisteihin. Ensi alkuun hän kannatti vihreää linjaa ja suosi joukkoliikennevälineitä sekä kaksipyöräisiä ajoneuvoja. Elintason noustessa ja mahan kasvaessa auto tuli kuvaan mukaan - ja sitä mukaa entistä suurempi auto. Ystäväni vannoo tietyn automerkin nimeen, eikä vaihtaisi sitä toiseen vaikka saisi kaksi farmaria yhden hinnalla.

Hänen mukaansa kaikilta naisilta, jotka ovat täyttäneet 40 vuotta ja miehiltä, jotka ovat alkaneet käyttää lippalakkia, pitäisi ottaa ajokortti pois. Rajusti heitetty, sillä yhtä kärjistäen voisi väittää, että naisten pitäisi saada ajokortti vasta, kun he ovat leikanneet poninhäntänsä ja miehiltä, kun ottavat pipon pois päästä ruokapöydässä.

Saksalan mies tutustui taannoin naapuriinsa ajaessaan lähiöalueella liikennerajoitusten mukaan. Perään tuuppasi yläkerran kaunis neito, joka ei noudattanut nopeusrajoituksia, vaan pamautti vierustoverinsa kanssa juorutessaan jarrutustöyssyn jälkeen miehen upouuden auton perään. Tämä vahvisti kaverini ennakkoluuloja entisestään. "Minulla oli vain kitkat, mutta hänellä oli sentään nastat", hän löi lisää vettä myllyyn.

Niin tai näin, jotkut asiat liikenteessä ärsyttävät minuakin. Niistä on jo osittain samoja listannut edesmennyt liikennevalistaja Ensio Itkonen, jonka Hymy-lehti paljasti aikoinaan oikein valokuvien kera ylittämästä katua kaukana suojatiestä. "Älkää tehkö kuten minä, vaan kuten minä opetan", kansansuosikki oli kommentoinut lehden moitteita.

Asia numero yksi on edelleenkin se klassinen vilkun käyttö - siis käyttämättä jättäminen. Menkääpä Launeen ostarille valottomaan risteykseen ruuhka-aikaan kahden täyden ostoskassin kanssa odottamaan vuoroanne ylittää katu. Eikös vaan, silloin kun tilaisuus olisi olemassa, oikealle kääntyvä autoilija unohtaakin näyttää aikeistaan kääntyä vilkulla, etkä ehdi enää ottaa askeltakaan, koska seuraava auto ryntää päälle vauhdilla.

Suojatietä ei kunnioita kukaan. Niin pipo- kuin lippalakkipäiset, neli- ja kaksikymppiset paahtavat silmät sumeina eteenpäin, vaikka yrität työntää jalkaa eteenpäin ilmoittaaksesi kadun ylityksestä. Näin käy aina, kokeilkaa, missä tahansa Lahden risteyksessä. Silti autoilijalla on valottomassa risteyksessä väistämisvelvollisuus, jos jalankulkija selvästi näyttää aikeensa ylittaa katu.

Mikähän sitten maksaa, kun jonossa eivät autot liiku, vaikka liikennevalot näyttäisivät vihreää? Edessä on yleensä 15 metrin päähän liikennevaloista pysähtynyt kuljettaja, joka ei ole muistanut käydä optikolla tai joka on unohtanut autokoulussa kerrotun tiedon, että valo-ohjatuissa risteyksissä on myös hieman kauempana sijaitseva, niin sanottu takavalo, joka toimii reaaliajassa sen lähimpänä olevan valopylvään kanssa. Siinä on sananmukaisesti kolme valopäätä samassa rivissä.

Ja se vihoviimeisin - ohituskaistat! Ajat Ristiinaan tapaamaan anoppiasi ja jonotat letkassa 80:n alueella, koska jonon pää ajaa alinopeudella. Hetken kuluttua tulee ilmoitus ohituskaistan alkamisesta. Samoilla metrilukemilla, kun ohituskaista alkaa, alinopeutta ajanut jono kiihdyttää kymmenen kilometriä sallitun nopeuden yläpuolelle! Alkaa hillitön formulakisa, kuka pääsee ohituskaistan loppuun ennen muita. Jos ajaisit itsekin yli sallitun nopeuden, näkisit oikealla puolella kuljettajien hillitömät virneet, että loppuun on päästävä, hinnalla mihin hyvänsä. Kaistan loppuessa jono jatkaa jälkeen alinopeudella.

Siispä: pitkää pinnaa liikenteessä!

 


Kolumnistin muut kolumnit