Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

taas kuva kun suomi nainen innokkaan. muuttamassa meitän omaa geeniperimää.sakut ovat yksi suosikki. mutta ei ainut kansa.kuvakin jo kertoo piilottelun epäonnistuneen. kun asia paisuu tarpeeksi isoksi. 16.10.2017 08:21
yle.fi sivuuilla suomi nainen.leveilee taas kuinka hän muutti arabiaan.eikä ole ainoa tapaus.ei ole meillä yhteistä isänmaata. 09.10.2017 09:37
kepun naiset oli seksin oston vaatimassa rangaistavaksi.mutta myynti sallitaan. se oli kepulainen oikeuskäsitys.puolustaa hienostorouvia niinkuin korusuunnittelija rouvan kaltaisia. 02.10.2017 19:09
pesula toimii ,pyykkiä tulee kassi kaupalla. 01.10.2017 14:31
toiko nimen muutos tulosta. kun nimeä muutettiin metsätyömiehestä metsuriksi. saatiinko naiset tekemään 40 prosenttia pöllipinosta.jotta se kiintiö edes täyttyy.tämäkin unehtuu naisilta puhuttaessa siitä tasa-arvosta. 25.09.2017 07:53

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Euroopan sairas mies

20.10.2017

Papin Palsta

Kaikki kääntyy hyväksi

20.10.2017

Ville Skinnari

Elämä ja kuolema

20.10.2017


Ilen hajatelmat 17.6.

Ile

Ilkka Isosaari on 52-vuotias, Liipolassa asuva pitkän linjan lehtimies ja entinen vesipalloilija Lahden Uimaseurassa.Nykyään hän katselee maailmaa kuntouintitreenien jälkeen eteläisen Lahden maastossa

Taas on se aika, jolloin liikennekäyttäytyminen nostaa vuoden ympäri ajavilla tunteet korostuneesti pintaan. Tiet täyttyvät kesäautoilijoista ja karavaanareista, mistä riittää kimmoketta jo tarpeeksi. Sen enempää ottamatta kantaa karavaanareiden elämäntyyliin, he ovat kuitenkin liikenteessä samanlainen autoilijaryhmä kuin rekka-, taksi- ja bussikuskit. Heillä on oma ajokulttuurinsa, mutta se on johdonmukainen ja sikäli helppo ennakoida. Vika on yleensä siinä, että itse ei harrasta ratin takana ennakoivaa ajotapaa.

Ystäväni Saksalassa kuuluu äärimmäisiin liikennefasisteihin. Ensi alkuun hän kannatti vihreää linjaa ja suosi joukkoliikennevälineitä sekä kaksipyöräisiä ajoneuvoja. Elintason noustessa ja mahan kasvaessa auto tuli kuvaan mukaan - ja sitä mukaa entistä suurempi auto. Ystäväni vannoo tietyn automerkin nimeen, eikä vaihtaisi sitä toiseen vaikka saisi kaksi farmaria yhden hinnalla.

Hänen mukaansa kaikilta naisilta, jotka ovat täyttäneet 40 vuotta ja miehiltä, jotka ovat alkaneet käyttää lippalakkia, pitäisi ottaa ajokortti pois. Rajusti heitetty, sillä yhtä kärjistäen voisi väittää, että naisten pitäisi saada ajokortti vasta, kun he ovat leikanneet poninhäntänsä ja miehiltä, kun ottavat pipon pois päästä ruokapöydässä.

Saksalan mies tutustui taannoin naapuriinsa ajaessaan lähiöalueella liikennerajoitusten mukaan. Perään tuuppasi yläkerran kaunis neito, joka ei noudattanut nopeusrajoituksia, vaan pamautti vierustoverinsa kanssa juorutessaan jarrutustöyssyn jälkeen miehen upouuden auton perään. Tämä vahvisti kaverini ennakkoluuloja entisestään. "Minulla oli vain kitkat, mutta hänellä oli sentään nastat", hän löi lisää vettä myllyyn.

Niin tai näin, jotkut asiat liikenteessä ärsyttävät minuakin. Niistä on jo osittain samoja listannut edesmennyt liikennevalistaja Ensio Itkonen, jonka Hymy-lehti paljasti aikoinaan oikein valokuvien kera ylittämästä katua kaukana suojatiestä. "Älkää tehkö kuten minä, vaan kuten minä opetan", kansansuosikki oli kommentoinut lehden moitteita.

Asia numero yksi on edelleenkin se klassinen vilkun käyttö - siis käyttämättä jättäminen. Menkääpä Launeen ostarille valottomaan risteykseen ruuhka-aikaan kahden täyden ostoskassin kanssa odottamaan vuoroanne ylittää katu. Eikös vaan, silloin kun tilaisuus olisi olemassa, oikealle kääntyvä autoilija unohtaakin näyttää aikeistaan kääntyä vilkulla, etkä ehdi enää ottaa askeltakaan, koska seuraava auto ryntää päälle vauhdilla.

Suojatietä ei kunnioita kukaan. Niin pipo- kuin lippalakkipäiset, neli- ja kaksikymppiset paahtavat silmät sumeina eteenpäin, vaikka yrität työntää jalkaa eteenpäin ilmoittaaksesi kadun ylityksestä. Näin käy aina, kokeilkaa, missä tahansa Lahden risteyksessä. Silti autoilijalla on valottomassa risteyksessä väistämisvelvollisuus, jos jalankulkija selvästi näyttää aikeensa ylittaa katu.

Mikähän sitten maksaa, kun jonossa eivät autot liiku, vaikka liikennevalot näyttäisivät vihreää? Edessä on yleensä 15 metrin päähän liikennevaloista pysähtynyt kuljettaja, joka ei ole muistanut käydä optikolla tai joka on unohtanut autokoulussa kerrotun tiedon, että valo-ohjatuissa risteyksissä on myös hieman kauempana sijaitseva, niin sanottu takavalo, joka toimii reaaliajassa sen lähimpänä olevan valopylvään kanssa. Siinä on sananmukaisesti kolme valopäätä samassa rivissä.

Ja se vihoviimeisin - ohituskaistat! Ajat Ristiinaan tapaamaan anoppiasi ja jonotat letkassa 80:n alueella, koska jonon pää ajaa alinopeudella. Hetken kuluttua tulee ilmoitus ohituskaistan alkamisesta. Samoilla metrilukemilla, kun ohituskaista alkaa, alinopeutta ajanut jono kiihdyttää kymmenen kilometriä sallitun nopeuden yläpuolelle! Alkaa hillitön formulakisa, kuka pääsee ohituskaistan loppuun ennen muita. Jos ajaisit itsekin yli sallitun nopeuden, näkisit oikealla puolella kuljettajien hillitömät virneet, että loppuun on päästävä, hinnalla mihin hyvänsä. Kaistan loppuessa jono jatkaa jälkeen alinopeudella.

Siispä: pitkää pinnaa liikenteessä!

 


Kolumnistin muut kolumnit