Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

sisäiset uhat selvitettävä sanoo kanerva. poliitikko ei ymmärrä näköjään uhkia. on meillä siinä poliitikko.no ainakin naisten tekemät vääryydet.jotka on selvittämättä.kyvyttömät pois paikoiltaan. 21.08.2017 08:42
Kysyisin nyt. Saako tänne kirjoittaa, vaikka ei osaakaan. Aloitukset pienellä ym.söherrystä. Jos olis edes asiaa, niin vielähän sen saattaisi kestää. 20.08.2017 18:43
meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


Jussi  MELASTELUA
 

Reformaation merkkivuonna syytä muistaa kirkon vallankäyttö ja Lutherin juutalaisviha

Samaan aikaan Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kanssa vietetään myös Reformaation merkkivuotta Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa. 31.10.2017 nimittäin uskonpuhdistaja Martti Luther naulasi kuuluisat teesinsä Wittenbergin kirkon seinää juuri silloin.

Tämä teko sysäsi laajasti liikkeelle sellaisia tapahtumasarjoja, jotka muuttivat monien kansakuntien kieltä,kirkkoa ja laajemminkin kulttuuria. Syitä on haettu paljon, mutta varmasti luonnontieteelliset keksinnöt ja Katolisen kirkon aneiden myynti ja vallankäyttö maallisissakin asioissa kiukutti vallanpitäjiä.

Erityisen hyvin tämän otti vastaan Ruotsissa kuningas Kustaa Vaasa.Taitavana hallitsijana hän heti ymmärsi, että Katolinen kirkko oli rikas ja sen omaisuuteen pääsi helposti uskonpuhdistuksen nimissä. Niinpä hän sananmukaisesti ryösti sen omaisuuden; jopa kirkkojen kuparikatot revittiin alas. Hänelle sopi erittäin hyvin se, että Luther erotti erikseen maallisen vallan ja Jumalan vallan.

30-vuotinen sota Saksassa repi viimeisetkin Paavin vallan kahleet Ruotsista ja alkoi pitkä luterilainen aika meidänkin kirkoissamme. Meidän Mikael Agricolasta lähtien tuli muutoksia kansanopetukseen, kirkolliseen elämään(saarnat muuttuivat munkkilatinasta kansan kielelle), yhteiskunnallisiin asioihin ja yhteiskunnan turvaverkkoihin. Tavat muuttuivat, kalenteri muuttui, taiteet muuttuivat ja kirkon ja valtion suhde muuttui.

Suomi, Ruotsi ja Norja ovat maailman luterilaisimpia maita. Ja vieläkin noin 70 % kansasta kuuluu siihen ja maksaa kiltisti edelleen kirkollisveroja. Muutama pimeä asia on kansalta kuitenkin jäänyt huomaamatta. Meidän Marttimme oli kiihkeä antisemitisti ja vihasi juutalaisia kuin ruttoa. Hän kirjoitti uskomattoman kirjan "Juutalaisista ja heidän valheistaan", jolla sysäsi liikkeelle juutalaisvainot ja pogoromit.

Monet hallitsijat, kuten Hitler käyttivät näitä häikäilemättä hyväkseen omissa vainoissaan. Kirja on brutaalien ja halveksittavin teos, jonka olen lukenut. Hän väitti juutalaisten olevan kavalia käärmeitä, salamurhaajia ja Perkeleen lapsia. Suosittelen kaikille kesälukemiseksi!

Toinen seikka, jota emme ole ehkä havainneet, on pappien valta kansankirkossamme. Vanha sääty on siunannut aina kruunun aseet, kun sotaan on lähdetty. Kirkossamme oli totuttu siihen, että pappi opasti kansaa, joka kuunteli ja totteli.

En ole vielä missään kirkon omassa aviisissa mitään kertomuksia siitä, miten suomalaiset papit ovat kohdelleet kastamattomia lapsia. Tämä nurjamielisyys kohdistui erityisesti lapsien vanhempiin. Voidaan hyvällä syyllä sanoa, että kastamattomat lapset olivat uskonnonvapauden marttyyreita.

Monikaan ei ole tiennyt esimerkiksi sitä, miksi meillä on niin paljon Virtasia, Mäkisiä ja Korhosia? On luultu, että ne ovat paikannimistä johdettuja, mutta totuus oli kuitenkin se, että suomalaistumisen aikoina, kun ihmiset halusivat muuttaa vierasperäiset nimensä suomalaisiksi, niin ruotsalaiset papit päättivät, että maanantaina nimensä muuttaneet olivat Virtaisia, tiistaina Korhosia.

Kirkon kirjat ovat aina olleet vallankäytön välineitä. Henkilötiedoilla voitiin meilläkin lytätä ja kaivaa maata yksilön alta. Nyt juhliessamme kannattaa miettiä ekumenian asioita ja yrittää ymmärtää maltillisia islamilaisia.

Juhani Melanen

 


Kolumnistin muut kolumnit