Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23
sale töpeksi sipilän kanssa,oli yhteinen juoni. 17.06.2017 19:57
100 vuotiaan suomen juhlissa unohtuu tarkoituksella.puna-armeijan ja palmen porukan osuus.miten nämä auttoi suomi poloista pysymään jaloillaan. 12.06.2017 08:16
Mitäköhän läheisen kaupan myynnissä olevat elektroniikka- ja muut tuotteet tykkäävät paalutuksen tärinäatä??? 10.06.2017 14:31
Suomi 24:ään ei pääse.Ilmoittaa bad gateway.Missähän vika? 06.06.2017 12:00

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit


Kehä
Lapionvarressa Launeen hehtaarinkokoisella sorakasalla ovat Suomen Maastorakentajat Oy:n toimitusjohtaja Jukka Juola, Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen, Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta ja Hollolan kunnanjohtaja Päivi Rahkonen

Kaupunginjohtaja Myllyvirta:
Tähtimerkit olivat kohdallaan

Lahden eteläisen kehätie -hankkeen rakennustöiden käynnistymistä juhlistettiin tiistaina 16.5.2017. Tilaisuuden maasto-osuudessa kutsuvieraat pääsivät useampipaikkaisen lapionvarteen kokeilemaan hiekansiirtoa yhdessä. Tempauksella haluttiin korostaa yhteen hiileen puhaltamista, joka on yksi hankkeen kulmakivistä.
- Kaikki poliittisen päätöksenteon tähtimerkit olivat kerrankin kohdillaan. Meillä oli maakunnallinen tahtotila tämän asian takana. Sen vuoksi tämä asia saatiin nyt myös maaliin asti, kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta sanoi.

Lahdessa ja Hollolassa tehtiin yhtä aikaa mittava investointipäätös kehätietä varten, joka huomioitiin myös eduskunnassa.
- Projekti sijoittuu keskelle nykyistä yhdyskuntarakennetta ja sen vuoksi se on myös haastava.

Pääsemme tulevaisuudessa hyödyntämään kehätien rakentamisen mukanaan tuomia mahdollisuuksia.
- Lahti ja Hollolan Salpakangas linkittyvät aiempaa tiiviimmin nyt yhteen. Tämä 13 kilometriä pitkä kehätie on molemmille kunnille yhtä tärkeä asia.

Keskellä Launetta oleva hehtaarinkokoinen murskekasa on tarkoitus siirtää vähitellen Uudenmaankadun ja kehätien pohjien rakennusaineeksi.
- Meillä on parhaillaan isoja yrityshankkeita neuvotteluvaiheessa, joiden edellytyksenä ovat toimivat poikittaisyhteydet. Yrittäjien lisäksi tavalliset ihmiset ovat kokeneet, että kehätie on meille kaikille tärkeä asia.

"Kaupunkilaisille tärkeä hanke"

- Kärsivällisyytenne on vihdoinkin palkittu. Kaupunkilaisille Lahden eteläinen kehätie on erittäin tärkeä hanke, Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen totesi juhlapuheessaan.

Pääjohtaja muistutti, kuinka iso investointi kehätie on ollut Lahden kaupungille ja Hollolan kunnalle.
- Infrastruktuuriin käytetty raha ei ole koskaan kuluerä. Ja tämän luokan hanketta ei viedä koskaan yksin läpi. Tässä hankkeessa hyödynnetään kaikki allianssimallin edut.

Petri Görman



 Liipolassa
Liipolan VT12 infotilaisuudessa riitti kysyttävää vielä karttojenkin ääressä. Vastaamassa projektipäällikkö Janne Wikström (vas.)

Kehätie kiinnosti Liipolassa

Liikennevirasto, Lahden kaupunki ja Hollolan kunta järjestivät keskiviikko-iltana jo toisen asukastilaisuuden Liipolan monitoimitalo Onnissa koskien VT12 Eteläistä kehätietä. Paikalle oli saapunut runsaasti kehätiestä kiinnostuneita alueen asukkaita, jotka aktiivisesti ottivat keskusteluun osaa.
Tilaisuudessa esiteltiin maantie 167 (Uudenmaankatu) parannustöiden etenemistä, jotka ovat juuri alkaneet.
Paikalla oli myös urakoitsijan eli Maastorakentajien edustaja, joka esitteli suunnitelman Uudenmaankadun muuttamisen nelikaistaiseksi Gigantin kulmilta aina Renkomäen ABC:lle asti. Suunnitelmasta nähtiin myös parin minuutin mittainen video, joka löytyy ensi viikon alussa Liikenneviraston nettisivuilta.

Huolta asukkaiden kannalta aiheutti Uudenmaankadun rakennustöiden aikaisten kiertoteiden toimivuus. Yleisössä mm. epäiltiin, että työt tulevat kuormittamaan paljon Laatukatua ja Patomäentietä, autoilijoiden etsiessä esteettömiä reittejä. Tähän projektipäällikkö Janne Wikström lupasi, että asiaa seurataan tarkasti koko ajan ja tehdään tarvittavat muutokset jos näin käy.

Muita esiintulleita huolenaiheita olivat Liipolan tunnelityön tuomat tärinät yläpuolella sijaitseviin kerrostaloihin sekä meluvallien sijainnit ja niiden toimivuus.  Wikström myönsi tunnelitöiden aiheuttavan varmasti jonkin verran meteliä ja tärinöitä, mutta niiden minimoimiseen pyritään kaikin voimin. Meluvallien Wikström lupasi alentavan melun alle laissa säädetyn 55dB:n läpi kehätien.

Urakkakilpailu Kehätien Lahden osuudelle on loppusuoralla. Suurin vaikuttava tekijä valinnassa on laatu, hinnan ollessa vaikutukseltaan vain ¼. Urakka on erittäin haastava, sillä Launeen maasto on erittäin saviperäinen.  Tämän vuoksi maaperän porauksia jatketaan maastossa vielä tämänkin vuoden puolella, sillä maaperä pyritään kartoittamaan mahdollisimman hyvin yllätysten välttämiseksi.
Seuraava Kehätien asukastilaisuus järjestetään Lahdessa 12. syyskuuta.

Projektin etenemistä voi seurata mm. netissä osoitteessa www.liikennevirasto.fi/vt12letke

Petri Salomaa

 


Ajankohtaista -arkisto