Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

joulu ja jooseppi. kyllä miestä syrjittiin raskaimman mukaan.kun vaimo teki temput.tämä touhu vaiennetaan joulun sanomassa. 11.12.2017 09:13
Kansakoulukatu taas pysäköintikieltoon.Kerrostalojen kohdalla kielto molemmilla puolilla katua. 10.12.2017 14:54
teatteri uutiset.omat mutterit ei yhteiset mutterit.maksetaanko teilläkin osa palkkaa rahana.mitä kaikkea lauseet pitää sisällään. 07.12.2017 08:29
Syy ja seuraus sekoavat singulariteetissa, Melanen! T. Moskovan Mantere. 04.12.2017 16:49
Kiitos tästä taiteeseen liittyvästä Melastelusta! Täyttä asiaa! T. Moskovan Mantere. 25.11.2017 18:21

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Jörkka ei petä

15.12.2017

Juhani Melanen

Soteenkaaren päätä ei vaan näy!

15.12.2017

Papin Palsta

Taivaalta tähden valitsen

15.12.2017

Ville Skinnari

Hallitus haluaa rankaista työttömiä

15.12.2017


Juzzi  MELASTELUA
 

Suo ja turvenuijat mainostoimittajat puhumassa potaskaa turveinfossa

Toimittajaa ei harmita mikään muu enemmän kuin se, että hänestä yritetään tahallaan tehdä tyhmää ja vedättää maksetuissa mainoksissa kuin pientä oravaa totuuden varjolla.

Eräänä hyvänä esimerkkinä on Turveinfo-mainoskampanja, joka herätti laajaa huomiota ilmestyttyään kadunvarsien valotauluihin ja Helsingin Sanomien sivuille. Turpeeseen kriittisesti suhtautuvat kansalaiset leimattiin tyhmiksi ja turpeen polton ilmoitettiin oleva oikein EKOTEKO! Kunnallisia ja yksityisiä energia-alan yhtiöitä edustavan Bioenergia ry:n kampanjaväitteet eivät todellakaan käyneet yhteen alan tutkimuksen ja ympäristötieteen kanssa.

Tuppukylä Lahdessa asiaa ei noteerannut kuin ministeri Iiro Viinanen, mutta mikä hän on sanomaan tästä asiasta mitään. Suutari pysyköön lestissään! Julkisuudessa kuitenkin käynnistyi asiasta vilkas ja eloisa debatti, jota epäilemättä ruokki myös se, että yksi mainoskohteista oli loukkaava ikäihmisiä kohti ja toinen avoimesti russofoinen eli venäjän kammoinen.

Kampanjan toteuttanut kuuluisa mainostoimitus Hasan & Partners sai keikasta 300 000 euroa, mutta sai pahasti nokilleen, kun keskustelu laajeni ja tosiasiat vyörytettiin esiin eri medioissa. Näyttää pahasti siltä, että mainosala ei osaa ottaa vastaan kriittistä palautetta. Hasan määritteli ympäristöjärjestöt ja alan tutkijat "ärhäköiksi ja turhautuneiksi aktivisteiksi" ja uhkaili tieteentekijöitä oikeussaleilla ja juristeilla, mutta ei uskaltanut faktojen tarkistamiskeskusteluihin pyynnöistä huolimatta.

Mainoksilla on merkittävä rooli yhteiskunnassa, joten luulisi alan toimijoiden myös osallistuvan aiheuttamiinsa keskusteluihin ja otettava myös vastuun tekemisistään. Tästä näkyy, että negatiiviset ajatukset eivät kuulu hypeaallon harjalla surfaavan mainosalan imagoon.

Lahden brändi on samanlainen "keisarin uudet vaatteet"- juttu, jossa konsulttitoimisto rokotti yli 35 000 euroa sanomalla vain sen, mikä kaikki jo tietävät: Lahdessa on useita vahvuuksia, joita on voimistettava.

Totuus on kuitenkin se, että turvemaat ovat maailman suurin hiilivarasto. Ne sisältävät kolmasosan kaikesta maaperän hiilestä, vaikka turvemaita on maailman pinta-alasta vain kolme prosenttia. Paksut turvesuot ovat siis hyviä hiilivarastoja ja sitovat hiiltä ilmakehästä. Soiden ojittaminen, metsätalouden tarpeisiin johtaa valtaviin päästöihin, jotka vain kiihdyttävät ilmastonmuutosta.

Polttoturpeesta saadaan vain neljä prosenttia Suomen energiasta, mutta turpeen hyödyntämisestä aiheutuu arviolta 10-15 prosenttia Suomen päästöistä. Vapolta on vaadittu korvauksia viime aikoina usein, koska turpeen nostosta on aiheutunut vakavia ympäristöhaittoja kalastajille, mökkeilijöille ja marjastajille.

Kaikki tieteelliset tosiasiat osoittavat, että turpeen poltosta pitäisi luopua, mutta Sipilän hallitus vain suosii tätä toimintaa! Jossain mättää pahasti.

Juhani Melanen

 


Kolumnistin muut kolumnit