Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

joulu ja jooseppi. kyllä miestä syrjittiin raskaimman mukaan.kun vaimo teki temput.tämä touhu vaiennetaan joulun sanomassa. 11.12.2017 09:13
Kansakoulukatu taas pysäköintikieltoon.Kerrostalojen kohdalla kielto molemmilla puolilla katua. 10.12.2017 14:54
teatteri uutiset.omat mutterit ei yhteiset mutterit.maksetaanko teilläkin osa palkkaa rahana.mitä kaikkea lauseet pitää sisällään. 07.12.2017 08:29
Syy ja seuraus sekoavat singulariteetissa, Melanen! T. Moskovan Mantere. 04.12.2017 16:49
Kiitos tästä taiteeseen liittyvästä Melastelusta! Täyttä asiaa! T. Moskovan Mantere. 25.11.2017 18:21

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Jörkka ei petä

15.12.2017

Juhani Melanen

Soteenkaaren päätä ei vaan näy!

15.12.2017

Papin Palsta

Taivaalta tähden valitsen

15.12.2017

Ville Skinnari

Hallitus haluaa rankaista työttömiä

15.12.2017


 

Wikström
Projektipäällikkö Janne Wikström kertoo, että huolellisesti tehdyn suunnittelutyön ansiosta Uudenmaankadun nelikaistaistaminen tulee maksamaan 500 000 euroa ennakoitua vähemmän, koska Venetsian savikkomaahan ei jouduta nyt upottamaan 7 kilometriä paaluja vaan kuormituspenkere puristaa savikon kasaan.

Uudenmaankadulla käynnistyy 20 miljoonan euron tieurakka keväällä - esirakennustyöt jo käynnissä

Uudenmaankadulla alkavat massiiviset tienrakennustyöt toukokuussa ja ne vaikuttavat myös tällä alueella tapahtuvaan liikenteeseen.
 -  Nykyisen tielinjauksen itäpuolelle rakennetaan kaksi uutta kaistaa, Liikenneviraston projektipäällikkö Janne Wikström kertoo.

Kaikki Lahteen autoilevat ihmiset pääsevät nauttimaan uudesta nelikaistaisesta tiestä jo vuoden 2018 loppupuolella.
-  Rakentamisvaihe kestää reilun 1,5 vuotta ja viimeistelytöitä tehdään vielä keväällä 2019. 

Venetsian kohdalla savikon päälle rakennetaan niin sanottu esikuormituspenkere, joka puristaa reilun vuoden aikana savikkkoa kasaan.
-  Tällä toimenpiteellä säästämme yhteiskunnan varoja 500 000 euroa, kun maaperään ei tarvitse lyödä paaluja. Tähän kohtaan olisi uponnut yli 7 kilometriä teräsbetonipaaluja.

Projektipäällikkö Wikström kertoo, että hyvän ennakkorakentamisen takia oli mahdollisuus toteuttaa Venetsian kohde normaalia kustannustehokkaammin. - Maamassojen tulee painua yli vuoden ajan, jotta maapohja on painumaton uuden putkisillan kohdalla tulevaisuudessa. Onneksi meillä oli aikaa tähän toimenpiteeseen riittävästi.

Vaikutuksia liikenteeseen

 - Launeen Prisman takana Uudenmaankatu nostetaan ylös eritasoliittymän päälle. Kehätie kulkee tulevaisuudessa sen alitse.

Siltapaikoille tulee Wikströmin mukaan kaikista haastavimmat työnaikaiset liikennejärjestelyt. Tiekäytävä on ahdas ja useammalla siltapaikalla joudutaan rakentamaan tukiseiniä, jotta päivittäinen liikenne mahtuu kulkemaan työmaan läpi.
  -  Uusien kaistojen rakentaminen on suhteellisen helppoa infrastruktuurin rakentamista nykyisen liikennöidyn väylän rinnalla, mutta esimerkiksi alikulkutunneleiden kohdalle joudumme tekemään kiertoteitä.

Kaikki Uudenmaankadun varrella olevat nykyiset alikulkutunnelit puretaan pois.
 - Tilalle rakennetaan leveämmät ja avarammat kevyenliikenteenalikulut.

Kahta kaistaa moottoritielle saakka 

  - Ensi vuoden lopulla on mahdollisuus ajaa uutta Uudenmaankatua Renkomäkeen saakka.

Viimeistelytöitä tällä tieosuudella tehdään vielä kevään 2019 ajan. Renkomäkeen Simolanmutkan nykyisen kevyenliikenteen väylän kohdalle rakennetaan uusi katu ajoneuvoliikenteelle, eli jatkossa nykyisestä Myyntimiehenkadun liikenneympyrästä pääsee uutta katua pitkin Uudenmaankadun alitse.
 
- Jatkossa Kärkkäisen puolen liikenneympyrästä pääsee siirtymään autolla Uudenmaankadun alitse esimerkiksi ABC Renkomäen pihalle.

Petri Görman


Ajankohtaista -arkisto