Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

joulu ja jooseppi. kyllä miestä syrjittiin raskaimman mukaan.kun vaimo teki temput.tämä touhu vaiennetaan joulun sanomassa. 11.12.2017 09:13
Kansakoulukatu taas pysäköintikieltoon.Kerrostalojen kohdalla kielto molemmilla puolilla katua. 10.12.2017 14:54
teatteri uutiset.omat mutterit ei yhteiset mutterit.maksetaanko teilläkin osa palkkaa rahana.mitä kaikkea lauseet pitää sisällään. 07.12.2017 08:29
Syy ja seuraus sekoavat singulariteetissa, Melanen! T. Moskovan Mantere. 04.12.2017 16:49
Kiitos tästä taiteeseen liittyvästä Melastelusta! Täyttä asiaa! T. Moskovan Mantere. 25.11.2017 18:21

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Jörkka ei petä

15.12.2017

Juhani Melanen

Soteenkaaren päätä ei vaan näy!

15.12.2017

Papin Palsta

Taivaalta tähden valitsen

15.12.2017

Ville Skinnari

Hallitus haluaa rankaista työttömiä

15.12.2017


Jussi  MELASTELUA
 

Omalähiö on vahva segmentoitunut ja erikoistunut Etelä-Lahden media

Vuonna 2004 avattu "kasvokirja" Facebook on yli miljardilla käyttäjällään maailman suosituin sosiaalisen median yhteisöpalvelu. Suomen kielellä se tuli käyttöön 2008, mutta itse loin sinne profiilin vasta kolme vuotta sitten. Olin aluksi varsin passiivinen, mutta lämpenin sille pikkuhiljaa, koska lapseni tuntuivat  "fasettavan" koko ajan ja lähettelivät sinne kuviaan lastenlapsistamme. Ja juuri tämä asia ratkaisi liittymiseni. Jopa 56 prosenttia suomalaisista käyttää sitä, mikä on yllättävän paljon!

Toiseksi suosituin sovellus on älypuhelimille suunniteltu pikaviestipalvelu WhatsApp, jota käyttää 51 prosenttia, lähinnä kaikki nuorta.
Kuvien ja ideoiden jakamiseen erikoistunut Instagramiakin käyttää jo joka neljäs suomalainen eli 24 prosenttia. Seuraavaksi suosituimpia ovat SnapChat 14 prosentilla, työelämän verkottumispalvelu LinkedIn (12 %), pikaviestipalvelu Twitter (Trumpin suosikki 10%)ja Pintrest (9%). Lisäksi seitsemän prosenttia suomalaisista kertoo lisäksi käyttävänsä jotain muuta sosiaalista mediaa.

Olemme siis leikissä mukana vahvasti, mutta me yli 65 - vuotiaat sometamme vähemmän kuin nuorimmat ikäluokat. Todellisuudessa sosiaalisen median käyttö kasvoi vain vähän vuosina 2014-2016, koska ne, jotka jo ovat mukana jossain somessa, ovat jo siellä ja uusia käyttäjiä ei tahdo tulla enää lisää.

Nuorille selkeästi tärkein tietolähde mediassa erityisesti politiikkaa koskevissa asioissa on sosiaalinen media. Sosiaalinen media on synnyttänyt nettiin eräänlaisia samanmielisten "kuplia", joissa häärivät kaverit ja tutun tutut. Somesta on tullut nuorille medioiden media. Tämä tarkoitta yksinkertaisesti sitä, että nuorille mediasta on tullut yhä useammin tiedotusväline, joka kokoaa samanmieliset leireihin. Tämä kehitys on sikäli mielenkiintoinen, että nuoret käyttäjät osaavat  medialukutaidon paremmin kuin me "Koukkupolvet" ja " Golgatan Pallon" ikäluokka.

Kautta aikojen ihmiset ovat tulkinneet ympäristöstään saamia viestejä valikoivasti. Meitä ei täällä voimakkaassa markettien, autokauppojen ja yritysten Etelä- Lahdessa kovin paljon kiinnosta Kiveriön asiat, samoin kuin erittäin syrjässä asuvien jalkarantalaisten huolet. He ovat kaukana rautateistä ja matkakeskuksista ja bussikin ajaa sinne vain kerran tunnissa. Mukkula on taantunut samoin, vaikka se oli ennen varsin haluttu alue.

Ellemme me etelälahtelaiset äänestä Etelä-Lahden asukkaita valtuustoon, kukaan muukaan ei sitä tee. Meillä on täällä vahvoja ehdokkaita, kuten kuvansa Lahden kaupungin talon seinälle saanut Mika Kari. Näyttö toki löytyy muiltakin puolueilta. Kynnyksellä nousee aina väkisin esiin ne tekemiset, joita ehdokkaat ovat liipolan ja Launeen eteen tehneet. Me tarvitsemme tänne uimahallin ja kunnon koulut; vähempi ei enää riitä!

Juhani Melanen

P.S. Haluan vielä elinaikanani nähdä, monta tuhatta uutta työpaikkaa VT 12 ohitustie alueellemme jättää.
Oma veikkaukseni, että potin pistävät taskuunsa suuret rakennusyrittäjät ja meille jää vain melu ja saasteet.


Kolumnistin muut kolumnit