Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

sisäiset uhat selvitettävä sanoo kanerva. poliitikko ei ymmärrä näköjään uhkia. on meillä siinä poliitikko.no ainakin naisten tekemät vääryydet.jotka on selvittämättä.kyvyttömät pois paikoiltaan. 21.08.2017 08:42
Kysyisin nyt. Saako tänne kirjoittaa, vaikka ei osaakaan. Aloitukset pienellä ym.söherrystä. Jos olis edes asiaa, niin vielähän sen saattaisi kestää. 20.08.2017 18:43
meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


Launeen risteys
Kehätien Launeen eritasoliittymää nostetaan 2,3 metriä pohjavesiriskien minimoimiseksi. Samalla kevyt liikenne siirretään alikulkutunneliin

Vt 12 Lahden eteläinen kehätie:
Launeen eritasoliittymää nostetaan - pohjavesiriskit pienenevät

Kehätien Launeen eritasoliittymän suunnitelmaratkaisua parannetaan alkuperäisestä. Eritasoliittymän toteutuksesta tulee muutoksen myötä parempi ympäristölle, sillä sekä työnaikaiset että lopputilanteen mukaiset pohjaveden hallinnan riskit pienenevät.
Muutos tarkoittaa käytännössä koko eritasoliittymän eli Uudenmaankadun (maantie 167) sekä kehätien (valtatie 12) tasauksen nostamista noin 2,3 metriä ylöspäin. Tavoitteena on varmistaa pohjaveteen liittyvien riskien minimoiminen. Tie ei missään vaiheessa tule olemaan kosketuksissa pohjaveteen, mikä varmistetaan muuan muassa tiiviin pohjavesikaukalon avulla. Ajoneuvo- ja kevyenliikenteen sujumisen kannalta uusi ratkaisu on geometrialtaan vähintään alkuperäisen veroinen.

Myös teknisesti riskittömämpi ratkaisu

Parannetussakin ratkaisussa pohjaveden tasoa joudutaan työnaikaisesti alentamaan, mutta riskit pohjavedelle ovat merkittävästi pienemmät. Betonikaukalon lisäksi pohjavettä suojaava savikerros pystytään jättämään noin 1,5 metriä aiempaa paksummaksi. Myös teknisesti tämä ratkaisu on huomattavasti riskittömämpi rakentamisen kannalta, koska tarve rakentaa työnaikaisia tukiseiniä vähenee. Parannetun suunnitteluratkaisun myötä työnaikainen pohjaveden alennustarve vastaa aiemmin alueella 1970-luvulla tehtyjä pumppausmääriä ja tasoja. Tärkeimmät syyt jatkokehittää suunnitteluratkaisua liittyivät aiempaan rakentamisaikaiseen pohjaveden suureen alennustarpeeseen, jonka toteutus olisi ollut hyvin haasteellinen. Päätöstä tukivat alueella kesällä 2016 tehdyt täydentävät pohjatutkimukset sekä pohjavesiasiantuntijoiden kanssa käydyt neuvottelut. Muutoksella ei ennakoida olevan vaikutuksia hankkeen toteutuskustannuksiin.

Muutoksilla päästään vähintään yhtä hyvään lopputulokseen kuin alkuperäisellä suunnitelmalla

Launeen eritasoliittymän korkeusaseman nostaminen tarkoittaa vähäisiä muutoksia tiesuunnitelmaratkaisuun. Muutoksilla hankkeen haitalliset vaikutukset kuitenkin estetään vastaavasti tai jopa paremmin kuin alkuperäisessä tiesuunnitelmassa. Melusuojauksia tehdään alkuperäistä suunnitelmaa enemmän. Nykyinen Uudenmaankadun ylittävä Sokeritopanpolun silta puretaan ja tilalle rakennetaan alikulkukäytävä. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikkuminen siis sujuvoituu alkuperäiseen suunnitelmaan nähden. Sokeritopanmäen kolmen asuinkiinteistön osalta muutoksesta neuvotellaan erikseen kiinteistönomistajien kanssa. Sokeritopanmäen asuinkiinteistöjen melusuojaus on ollut haasteellinen jo alkuperäisessä tiesuunnitelmaratkaisussa.


Ajankohtaista -arkisto