Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17
lisää naisasiaa arvostelua nainen ei salli. arvostelin yhtiön hallituksessa.minut puotettiin hallituksesta.tapahtui 2 minulle mieluisaa asiaa.naiset esitteli jälleen itseään.tämä pieni uutinen suuri asia. 26.06.2017 09:48
naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


kirkko

Kristityn vapaudesta

Jeesus kysyi, saako sapattina parantaa. Toiset eivät vastanneet ääneen, mutta ilmeisesti heidän mielessään vastaus oli selvä EI. Sapattina ei saa tehdä työtä. Mutta Jeesuksen kysymykseen ja tekoon sisältyy toinenkin kysymys: Saako sapattina auttaa ja pelastaa? Jumala kyllä lepäsi seitsemäntenä päivänä ja pyhitti sen lepopäiväksi, mutta Jeesus osoittaa, että Jumalan hyvän tekeminen, elämän auttaminen ja pelastaminen jatkuu myös lepopäivänä. Jeesuksen esimerkki johdattaa meitä jakamaan lähimmäisen rakkautta ja ojentamaan auttavaa kättä myös sunnuntaina.

Mitä Katekismus oikein sanoo lepopäivän pyhittämisestä? Joitakin kohtia Isosta Katekismuksesta:
"Vietämme lepopäivää ruumiillisten syiden vuoksi, jotta tavallinen kansa saisi koko viikon työn ja ponnistelun jälkeen vetäytyä yhdeksi päiväksi virkistävään lepoon. Tärkein syy on kuitenkin, että tällainen lepopäivä antaa tilaisuuden osallistua jumalanpalvelukseen, eli kokoontua yhteen kuulemaan ja harjoittamaan Jumalan sanaa sekä ylistämään Jumalaa, laulamaan ja rukoilemaan. Jumalanpalveluksen suhteen tosin mikään päivä ei ole toista parempi. Pikemminkin sen tulisi tapahtua joka päivä. Koska kansa ei kuitenkaan pysty siten menettelemään, on pakko erottaa ainakin yksi päivä viikosta tähän tarkoitukseen (jumalanpalvelukseen)."
"Käsky merkitsee yksinkertaisesti sitä, että kun lepopäivää joka tapauksessa vietetään, tällainen lepo käytettäisiin Jumalan sanan oppimiseen. Lepoa ei kuitenkaan pidä käsittää niin ahtaasti, että se vuoksi kiellettäisiin kaikki välttämätönkin tilapäinen työ. Lepopäivän pyhittäminen ei tapahdu vetelehtimällä kotona tekemättä mitään raskaita askareita tai pukeutumalla parhaimpiin, vaan tutkimalla ja harjoittamalla Jumalan sanaa."

Jeesus sovitti meidän syntimme kuollessaan ristillä. Siinä on Jumalan armo. Jumalan hyvyyttä ei voi eikä tarvitse ansaita. Se on lahja, armo.
Sovituksesta seuraa kristitylle vapaus. Mikään sääntö tai laki ei saa sitoa siinä mielessä, että "jos et tätä noudata, et pääse taivaaseen". Vapaus on siinä, että taivaaseen pääsee vain Jeesuksen ristin kautta - yksin armosta, sovituksen tähden, ei mitään lakia tai sääntöä noudattamalla. Kristuksen antama vapaus on iloa, kiitollisuutta Jumalan edessä. Jeesus itse herättää uskovassa uuden mielen: tahdon rakastaa ja palvella Jumalaa niin hyvin kuin osaan, tahdon iloisin mielin elää Jumalan kunniaksi.

Tapio Mattila

 


Kolumnistin muut kolumnit