Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

miinakentässä paukkuu kuten porvoossa. naisvaltuutettu vain maalaa lasten naamaa.siinä sanomaa lastenoikeuksien päivälle.oma etu näkyy selvästi 20.11.2017 08:28
lasten oikeuksien päivänä.yksikään puolue ei ymmärrä puuttua.kyvyttömien äitien lastensa laiminlyöntiin.vaikka kovasti ovat huolissaan tasa-arvosta. 13.11.2017 08:20
hollolassa hirvikiväärin luoti ravintolan ikkunan läpi 10.11.2017 17:58
tilastoa isänpäivälle.perheistä joissa yksi vanhempi.äiti ja lapsia 150274.isä ja lapsia 31452.tämänkin muuttamista naiset vastustaa. 06.11.2017 08:23
Nykyään puolueitten mielipiteet on mitä on! Ne eivät kerro enää mitään! Sama, kuin tuuli ruohoa heiluttelisi! 04.11.2017 20:17

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Huonot ja hyvät uutiset

24.11.2017

Papin Palsta

Protestiliike

24.11.2017

Ville Skinnari

Ketään ei saa jättää yksin

24.11.2017


Ile  ILEN HAJATELMAT
 

Polkupyöräilyn ylistys

Polkupyöräilijät ovat saaneet lokaa niskaansa varsin yllättäviltä tahoilta. SDP:n entisen europarlamentaarikon ja kansanedustajan, kirjailija Lasse Lehtisen mielestä niin sanotut asvalttivihreät ovat aloittaneet offensiivin, jonka tarkoituksena on vallata liikenne autoilijoilta ja jalankulkijoilta. Lehtinen on laskenut päässään pikaisesti, että jokainen ääni vihreille lisää sata metriä pyöräteitä, kaventaa katua vaaksan verran ja vähentää yhden parkkiruudun.

"Itse asiassa kysymys on pyöräilijöiden kumouksesta", Lehtinen kirjoittaa Ilta-Sanomien kolumnissaan. "Kasvava joukko pyöräilijöitä on noussut pysyvästi liikennesääntöjen yläpuolelle. Pyöräilijä muuttuu niin halutessaan jalankulkijaksi tai autoksi. Hän käyttää jalkakäytävää, suojatietä, katua tai pyörätietä siten kuin hänelle sopii. Nämä ihmiskunnan päästöttömät pelastajat ajavat halutessaan ajoradalla, vaikka vieressä kulkisi pyörätie", hän jatkaa.

Asian vakavuuden huomioiden Lehtinen ampuu järeällä singolla, vaikka hernepyssykin riittäisi. Toki pyöräilijöissäkin on törkimyksiä, jotka käyttäytyvät kuvaillulla tavalla, mutta he edustavat sitä kuuluisaa vähemmistöä, joka löytyy kaikista kansalaisrymistä, myös vähemmistöistä. Ei pyöräilijöistä saa silti tekemälläkään mitään rikollisjengiä.

Toinen polkupyöräilyyn nurinkurisesti suhtautuva poliitikko on perussuomalainen ulkoministeri Timo Soini, joka on kehitellyt blogissaan - tai plokissaan, kuten hän populistisemmin sitä kutsuu - aivan uudenlaisia arvotermejä, joiden perässä edes suomen kielen asiantuntijat eivät tahdo pysyä. Yksi sellaisista on fillarikommunismi. Ymmärrän hatarasti, että kyseessä on jonkinlainen johdannaistermi puheille punavihreästä kuplasta. Ikään kuin pyöräilevät ihmiset olisivat automaattisesti vaihtoehtoisia elämäntapoja suosivia, puutalossa asuvia viherpiiperöitä tai kommareita, vaikka käsittääkseni vihreät ja kommunistit sijoittuvat puolukentän eri laidoille.

Niin oikeistodemareihin tunnustautuvan Lehtisen kuin ökyisäntää päivä päivältä enemmän muistuttavan Soinin leimakirveen heiluttelu on saanut jo jopa vainoharhaisia piirteitä. Se, että suosin polkupyörää liikkumisvälineenä ja kävelyn ohella kuntoilumuotona, ei ole vielä toistaiseksi tehnyt ainakaan minusta vihreän liikkeen edustajaa tai kommunistia. Syynä pyörän hankkimiselle on ollut yksinkertaisesti se, että ihmiselle, joka ei tarvitse omaa autoa työ- ja kauppamatkoista tai muusta välttämättömästä asioinnista selviytyäkseen, henkilöauto on yksi maailman tuottamattomimmista sijoituksista. Sitä paitsi pyöräily tekee hyvää kropalle ja mielelle. Suosittelen lajia lämpimästi niin Lehtiselle kuin Soinillekin!

Muualla Euroopassa ollaan pyöräilykulttuurissa Suomea pidemmällä. Hyväksi havaittuja pyöräilykaupunkeja ovat Amsterdam, Berliini ja Kööpenhamina, jota kutsutaankin syystä Pohjoismaiden pyöräilypääkaupungiksi. Köpiksessä pyöräilevät yhtä lailla liikemiehet kuin opiskelijat ja lapsiperheet. Reippaasti yli kolmasosa kaupungin asukkaista hoitaa päivittäiset työmatkansa fillarilla, ja kaikkiaan yli puolet käyttää sitä muuten liikkumiseen.

Suomesta Oulu, Jyväskylä, Joensuu ja Rovaniemi ovat niittäneet maailmanlaajuista mainetta hyvinä talvipyöräilykaupunkeina. Samaan ovat yltäneet Ruotsin puolella Upsala, Linköping, Örebro, Karlstad, Uumaja ja Luulaja. Kotka nosti tänä vuonna päätään asentamalla kaupunkiin kolme polkupyörien itsehuoltopistettä. Niistä löytyvät pumppu sekä perustyökalut, joilla pyöräilijä saa avun kulkupelinsä äkillisiin vikoihin. Mitenköhän tuollainen onnistuisi Lahdessa? Lahti on pyöräilijälle toki mukava kaupunki muuten, mutta toistuvat pyörävarkaudet häiritsevät hienoa harrastusta ja liikuntamuotoa.

Ilkka Isosaari

 


Kolumnistin muut kolumnit