Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

taas kuva kun suomi nainen innokkaan. muuttamassa meitän omaa geeniperimää.sakut ovat yksi suosikki. mutta ei ainut kansa.kuvakin jo kertoo piilottelun epäonnistuneen. kun asia paisuu tarpeeksi isoksi. 16.10.2017 08:21
yle.fi sivuuilla suomi nainen.leveilee taas kuinka hän muutti arabiaan.eikä ole ainoa tapaus.ei ole meillä yhteistä isänmaata. 09.10.2017 09:37
kepun naiset oli seksin oston vaatimassa rangaistavaksi.mutta myynti sallitaan. se oli kepulainen oikeuskäsitys.puolustaa hienostorouvia niinkuin korusuunnittelija rouvan kaltaisia. 02.10.2017 19:09
pesula toimii ,pyykkiä tulee kassi kaupalla. 01.10.2017 14:31
toiko nimen muutos tulosta. kun nimeä muutettiin metsätyömiehestä metsuriksi. saatiinko naiset tekemään 40 prosenttia pöllipinosta.jotta se kiintiö edes täyttyy.tämäkin unehtuu naisilta puhuttaessa siitä tasa-arvosta. 25.09.2017 07:53

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Euroopan sairas mies

20.10.2017

Papin Palsta

Kaikki kääntyy hyväksi

20.10.2017

Ville Skinnari

Elämä ja kuolema

20.10.2017


Ile  ILEN HAJATELMAT
 

Toimii kuin bussin vessa

Jos nyt matkakeskuksen toiminnan aloittamisen aattona pitäisi valita, lähdenkö lähiaikoina Helsinkiin junalla vai bussilla, kummassakin tavassa on puolensa. Itse matkustin vielä vakituisessa työsuhteessa ollessani viikon jokaisena arkipäivänä pääkaupunkiin peräti Vääksystä asti. Kyllästyin lopulta henkilöautossa ruuhkassa köröttelyyn ja muutin pian oikoradan valmistumisen jälkeen Asemantaustaan, kivenheiton päähän rautieasemalta. Juna oli jokseenkin luontevin tapa matkustaa, koska jouduin vielä perillä turvautumaan ratikkakyytiin.

Kun bussiyhtiöt aloittivat hintakilpailun, juna ei ole enää itsestäänselvä valinta. Vertailua tulee tehtyä entistä enemmän, ja se on helpompaa nyt, kun bussit ja junat lähtevät samasta samasta pisteestä. Aikaisemmin suuri osa etelälahtelaisista paikallisliikennettä käyttävistä oli samassa "etuoikeutetussa" asemassa. Rautatieasema ja linja-auton pikavuoropysäkki olivat yhtä helposti saavutettavissa.

Oikoradan myötä juna - varsinkin Z-juna - löysi paikan lahtelaisten sydämessä. VR lupasi varhaisessa vaiheessa tuplata junavuorot, mutta niin ei koskaan käynyt. Ruuhka Z-junissa jatkuu, koska ne ovat puolisen tuntia nopeampia kuin bussit ja vähintään yhtä nopeita kuin usein myöhästelevät, mutta huomattavasti kalliimmat InterCity-junat. Kysymys kuuluukin: valitsisinko missään vaiheessa Helsinkiin mennessä junan sijasta bussin?

Riippuu tilanteesta. Jos minulla ei ole kiire tapaamiseen tai muutenkaan, valitsisin bussin. Koiviston Auton vuoroissa saan 10 euron lipun suoraan kuljettajalla - joihinkin busseihin netin kautta vieläkin halvemmalla. Ilman alennusta lippu paikallisjunassa on yli puolet kalliimpi: 16,40 euroa. Lisäksi, jos olen matkalla vaikkapa Viikkiin, Vallilaan, Kallioon, Töölöön tai johonkin matkustajasatamista, kuittaan pitemmän matka-ajan sillä, että en tarvitse jatkoyhteyksiä. Junan etuna on taas mahdollisuus matkustaa samalla vyöhykelipulla Helsingistä Vantaan, Espoon ja Kirkkonummen suuntaan. Junalla pääsee nykyään myös lentoasemalle.

Nämä ovat niin sanottuja virallisia syitä. Pitkään väliä matkustaneena voin lisätä tähän vielä epäviralliset käytännön seikat, jotka eivät aina välttämättä osu kohdalle tai niiden ilmaantumista on vaikea ennustaa. Joku koiranleuka otti netissä kantaa, ettei VR:llä ole Suomessa kuin neljä vuodenaikaa, jolloin junien kulku takkuilee. Ne ovat kevät, kesä, syksy ja talvi. Keväällä junat alentavat nopeuksiaan kelirikon vuoksi. Kesällä helle lisää laiterikkojen riskiä. Talvella pakkanen hyydyttää junat. Syksyllä taas puista pudonneet lehdet ovat junien kiusana. Luulisi, että maanteillä, jos missä, ne olosuhteet vasta vaativia olisivatkin vuodenaikojen vaihtelujen vuoksi.

Ja lisää henkilökohtaisia syitä. Linja-autossa on ollut ainakin vielä toistaiseksi suhteellisen väljä matkustaa. Z-juna puolestaan täyttyy Helsinkiin päin mennessä viimeistään Keravan kohdalla. Takaisin päin tultaessa se on monesti täyteen pakattu kuin tokiolainen metro, eikä ruuhka helpota välttämättä Keravankaan jälkeen. Lisäksi varsinkin viikonlopun iltoina junat ovat täynnä häiriköitä. Teinityttöjen äänekkään ja alatyylisen kielenkäytön perusteella linjan nimen voisi vaihtaa jo pikimmiten V-junaksi. Matkustan mieluummin puoli tuntia pitempään bussilla ja nautin kunnon nokosista.

Vielä nykyäänkin kuulee yleisesti käytettävän fraasia: "Toimii kuin junan vessa!" Se on merkinnyt ikään kuin takuuta sille, että homma, tai lähinnä tekniikka on pelannut. Erinäisiä vuosia Z-junan penkkiä kuluttaneena voin todeta, että lause on enemmän kuin aikansa elänyt. Nykyisten junien vessat ovat vähintään kerran viikossa - monesti useammin - epäkunnossa ja siksi suljettu matkustajilta. Busseissa en ole törmännyt vielä samaan ongelmaan. Pitäsiköhän jonkun alalla toimivan liikennöitsijän ottaa jatkossa mainoslauseekseen: "Toimii kuin bussin vessa!" Se olisi tänä päivänä lähempänä totuutta - ja juuri siitähän kilpailuttamisessa on parhaimmillaan kyse.

Ilkka Isosaari

 


Kolumnistin muut kolumnit