Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

joulu ja jooseppi. kyllä miestä syrjittiin raskaimman mukaan.kun vaimo teki temput.tämä touhu vaiennetaan joulun sanomassa. 11.12.2017 09:13
Kansakoulukatu taas pysäköintikieltoon.Kerrostalojen kohdalla kielto molemmilla puolilla katua. 10.12.2017 14:54
teatteri uutiset.omat mutterit ei yhteiset mutterit.maksetaanko teilläkin osa palkkaa rahana.mitä kaikkea lauseet pitää sisällään. 07.12.2017 08:29
Syy ja seuraus sekoavat singulariteetissa, Melanen! T. Moskovan Mantere. 04.12.2017 16:49
Kiitos tästä taiteeseen liittyvästä Melastelusta! Täyttä asiaa! T. Moskovan Mantere. 25.11.2017 18:21

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Jörkka ei petä

15.12.2017

Juhani Melanen

Soteenkaaren päätä ei vaan näy!

15.12.2017

Papin Palsta

Taivaalta tähden valitsen

15.12.2017

Ville Skinnari

Hallitus haluaa rankaista työttömiä

15.12.2017


Aleksi
Tältä näyttäisi Aleksanterinkatu yksisuuntaisena vuonna 2016 tai 2017, jos suunnitelmat menevät läpi teknisessä lautakunnassa
Kuva: Ramboll
 

Aleksin tulevaisuus jäi vielä auki

Lahden Aleksanterinkadun tulevaisuus sekä keskustan liikenneverkon muut uudistukset mietityttävät Lahden teknistä lautakuntaa. Se ei kokouksessaan tiistaina ollut valmis ottamaan kantaa keskustan yleissuunnitelmaan, jossa linjataan vuoteen 2020 mennessä tehtäviä liikenneratkaisuja.

Erityisesti Aleksanterinkadun tuleva liikenneratkaisu aiheutti keskustelua siinä määrin, että koko liikenneverkko jätettiin ns. pöydälle odottamaan lisäselvityksiä. Liikenneverkkoasia jäi lautakunnassa pöydälle, koska kokoomus ei tiistaihin mennessä saanut pyytämiään lisäselvityksiä. Laskelmia halutaan etenkin siitä, mihin Aleksin liikennettä siirtyy, jos katu muutetaan yksisuuntaiseksi.

Aleksanterinkatua on lähdetty kehittämään ns. shared space- tyyppisenä eli yhteisen tilan katuna. Kadulla sallittaisiin hidas n. 20 km/h ajava autoliikenne. Ajoneuvoliikenteeltä vapautuvaa tilaa voidaan käyttää kävelyyn, kaupan toimintoihin, pyöräilyyn ja huolto- ja saattoliikenteen pysäköintiin. Aleksanterinkadun länsiosa Rauhakadulta lähtien säilyisi kaksisuuntaisena.

Uusien liikennejärjestelyjen tavoitteena on keskustan läpiajoliikenteen vähentäminen ja kehän toteuttaminen. Aleksanterinkatu linjattiin kävely- ja joukkoliikennepainotteiseksi kaduksi vuodesta 2014 lähtien.

Esitettyjä liikenneratkaisuja lähdettäisiin toteuttamaan vaiheittain heti toriparkkihankkeen valmistuttua. Aleksanterinkadun muutostyöt voitaisiin aloittaa keväällä 2015 ja rakentaminen veisi yhdestä kahteen kesäkautta.

Yleissuunnittelu jatkuu liikenneratkaisun jälkeen katukohtaisten periaatesuunnitelmien sekä pysäköinnin opastussuunnitelmien laadinnalla. Lopullinen yleissuunnitelmaraportti tuodaan teknisen lautakunnan päätettäväksi viimeistään alkuvuodesta 2015.

 


Ajankohtaista -arkisto