Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23
sale töpeksi sipilän kanssa,oli yhteinen juoni. 17.06.2017 19:57
100 vuotiaan suomen juhlissa unohtuu tarkoituksella.puna-armeijan ja palmen porukan osuus.miten nämä auttoi suomi poloista pysymään jaloillaan. 12.06.2017 08:16
Mitäköhän läheisen kaupan myynnissä olevat elektroniikka- ja muut tuotteet tykkäävät paalutuksen tärinäatä??? 10.06.2017 14:31
Suomi 24:ään ei pääse.Ilmoittaa bad gateway.Missähän vika? 06.06.2017 12:00

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit


jussi MELASTELUA

Väkivaltaviihteen virtuaalipyöveleiden aikakausi

Aikamme väkivaltaviihde on todella monipuolista. Virtuaalisia ruumiita syntyy Suomessa yhdessä päivässä ainakin kolme kertaa maamme väkiluvun verran. Viihteessä ja taiteessa väkivaltainen kuolema on keskiössä; pelikulttuurissa tappaminen ja tuhoaminen ovat ydintoimintaa.

Fiktiivinen ja virtuaalinen kuolema määrittävät kulttuuriamme. Väkivalta viihde jakautuu kaikille osa-alueille. Peliyhteisöissä on strategista ja taktista, aktiivista ja passiivista väkivaltaa, kaksintaistelua, rintamasotaa, tarkka-ampumista, valikoivaa ja totaalista vahingoittamista,tuhoamista ja hävittämistä.

Kuolemisen arkisuus on Suomessakin kadonnut laitostumisen myötä. Vanhemmat eivät aidosti kerro lapsilleen totuutta elämän loppumisesta ja ovat käärineet kuoleman kiertoilmauksiin.

Väkivaltaisen äkkikuolema uhatessa Suomessa yhä harvemmin nuorisoamme, katselee se nyt televisiosta teini-ikään mennessä yli 25000 murhaa. Väkivaltaviihteen parissa viettävät nuoremme ovat harvoin kykeneviä käsittelemään todellista kuolemaa aidosti, koska virtuaalikuolemia on käsitelty usein yksin pelikoneen ääressä. Lapsiltamme puuttuvat kuoleman sosiaalisen ja kollektiivisen kokemuksen tunne.

Vain yksilön psyykeen rakenne voi varjella häntä traumalta. Pelien lumo voi saada nuoremme hautautumaan koteihinsa jopa kuukausiksi ja katkaisemaan tärkeitä ihmissuhteensa. Peliriippuvuus muistuttaa alkoholismia ja muita addiktioita.

Nuoremme katsovat seksiä ja kuolemaa mekaanisesti. Hurmeinen ja seksistinen mediatodellisuus vainoaa heitä netissä koko ajan. Monet ovat vaarassa ajautua väkivallan ja pornon suurkuluttajiksi. He saattavat tuijottaa tuntikausia visuaalista pornojyystöä ja tuntevat tekniikat paremmin kuin vanhempansa. Mediamaailmassa pannaan ja tapetaan jatkuvasti. Seksi ja kuolema ovat eräitä tärkeimpiä ihmisyyttä määrittäviä seikkoja, vaikka ne eivät olisikaan jokapäiväisiä.

Viihde vetoaa vietteihimme, mutta ei auta ymmärtämään niitä. Nuoremme pystyvät käsittelemään ihmiselle ominaista aggressioita ja väkivaltaisuutta varsin rajallisesti. Hurmeinen mediatodellisuus muuttaa kuoleman roolia nuorten mielikuvituksessa. Lapsemme jäävät todellisen kuoleman kanssa yksin ja he saattavat jäädä ilman elämän rajallisuuden kokemuksia, aisteja ja tunteita.

Todellisen ja virtuaalisen rajan hämärtyminen merkitsee psykoosia. Se on lähes kaikkien nuorten tekemien joukkosurmien taustalla. Vanitas - katoavaisuus on ryöstäytynyt silmittömäksi väkivallaksi. Seisommeko tämän tosiasian edessä voimattomina, vai voimmeko tehdä jotain?

Juhani Melanen

 


Kolumnistin muut kolumnit