Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23
sale töpeksi sipilän kanssa,oli yhteinen juoni. 17.06.2017 19:57
100 vuotiaan suomen juhlissa unohtuu tarkoituksella.puna-armeijan ja palmen porukan osuus.miten nämä auttoi suomi poloista pysymään jaloillaan. 12.06.2017 08:16
Mitäköhän läheisen kaupan myynnissä olevat elektroniikka- ja muut tuotteet tykkäävät paalutuksen tärinäatä??? 10.06.2017 14:31
Suomi 24:ään ei pääse.Ilmoittaa bad gateway.Missähän vika? 06.06.2017 12:00

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit


Jussi  MELASTELUA

Eläköön aikamme sankarikapteenit maailman merillä

Ennen oli miehet rautaa, laivat puuta hiio-o hei, nyt on laivat rautaa, miehet pelkureita voi ei!

Merenkulun kirjoittamaton laki on, että kapteeni poistuu viimeisenä uppoavasta laivasta, rotat ensimmäisinä, mutta viime aikoina kaikki on kääntynyt päälaelleen. Nyt kapteenit sukeltavat ensimmäisinä tyttöystäviensä kanssa pelastusveneisiin ja jättävät lapset ja mummot hytteihin kuolemaan. Merten ritareista on tullut tappaja Sinipartoja, joiden oikea paikka olisi lastentarhassa  eikä maailman merillä ohjailemassa humalassa ihmisiä.

Syyn tähän kirjoitukseen antoivat uskaliaat sankarimerikapteenit korealainen Lee-Joon-Seok sekä italialainen Francesso Schettino. Ensimmäinen urho ohjasi korealaista Sewol-alusta ja toinen italialaista lauttaa Costa Concordiaa. Molemmat osoittivat olevansa alansa huippupelkureita ja täysin sopimattomia ohjaamaan minkäänlaista alusta; soutuvenettä lukuun ottamatta. Miten helvetissä näitä apinoita oikein päättyy laivojen komentosillalle?

Pieni kertaus lienee paikallaan.
Valokuvat todistavat kiistattomasti, kuinka korealainen kapteeni itse mitään kipua tuntematta hyökkäsi heti pelastusalukseen jättäen 260 kateissa ollutta matkustajaansa täysin ilman ohjeita ja neuvoja hyiseen 13 asteiseen veteen. Tätä sankaritekoaan hän pahoitteli jälkeen päin. Korealaisessa matkustajalaivassa oli 475 matkustajaa, joista peräti 340 oli Danwonin lukion oppilasta. Ainoan oikean ratkaisun teki koulun vararehtori hirttäytyessään koulukaupungissaan Jindossa. Hän oli retken johtaja ja kantoi vastuunsa, sen sijaan meriurho Lee-Joon-Seok vain pahoitteli tapahtunutta.

Nykykäytäntö merillä tuntuukin olevan miehistön pelastaminen ensin, sillä laivan 29-päisestä miehistöstä pelastettiin 20. Miten helvetissä kukaan täysipäinen kapteeni käskee matkustajien pukea pelastusliivit päälleen, mutta pysyä paikoillaan?

Samanlainen paukapää oli Costa Concordian kapteeni Francesco Schettino, joka kurvaili tyttöystävänsä kanssa liian lähellä rannikkoa 13.1.2012, koska halusi tervehtiä Gilgion saarella olevaa ystäväänsä. Tämä aikamme merimiehen perikuva ei uskonut edes rannikkovartioston kieltoa, vaan uhmasi kaikkea. Miehen tuomio oli naurettava, vaikka onnettomuudessa kuoli 32 ihmistä.

Joku valpas lukija Omalähiössä saattaa kysyä, miksi tätä käsitellään melastelua palstalla? Eikö meille kuulukin vain pihatalkoot Launeella ja katuajot Liipolassa? Mutta siksi, että viime sunnuntaina Suomen Jämijärvellä menehtyi kahdeksan ihmistä pienkoneen onnettomuudessa.
Syyt on selvitettävä ja lainrikkojia rangaistava.

Jussi Melanen

 


Kolumnistin muut kolumnit