Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

taas kuva kun suomi nainen innokkaan. muuttamassa meitän omaa geeniperimää.sakut ovat yksi suosikki. mutta ei ainut kansa.kuvakin jo kertoo piilottelun epäonnistuneen. kun asia paisuu tarpeeksi isoksi. 16.10.2017 08:21
yle.fi sivuuilla suomi nainen.leveilee taas kuinka hän muutti arabiaan.eikä ole ainoa tapaus.ei ole meillä yhteistä isänmaata. 09.10.2017 09:37
kepun naiset oli seksin oston vaatimassa rangaistavaksi.mutta myynti sallitaan. se oli kepulainen oikeuskäsitys.puolustaa hienostorouvia niinkuin korusuunnittelija rouvan kaltaisia. 02.10.2017 19:09
pesula toimii ,pyykkiä tulee kassi kaupalla. 01.10.2017 14:31
toiko nimen muutos tulosta. kun nimeä muutettiin metsätyömiehestä metsuriksi. saatiinko naiset tekemään 40 prosenttia pöllipinosta.jotta se kiintiö edes täyttyy.tämäkin unehtuu naisilta puhuttaessa siitä tasa-arvosta. 25.09.2017 07:53

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Euroopan sairas mies

20.10.2017

Papin Palsta

Kaikki kääntyy hyväksi

20.10.2017

Ville Skinnari

Elämä ja kuolema

20.10.2017


Matkakeskustyömaa aiheuttaa lisäliikennettä Launeelle

Asemapäällikön talon piha-alue muodostaa ensi kesänä vihreän keitaan sen edustalle rakennettavan uuden matkakeskuksen työmaan eteläpuolella. Vanhat lehmukset ja vaahterat ovat kaadettu alueelta, jolle rakennettava uusi silta rautatietorilta ylittää Uudenmaankadun. Sen päälle rakentuu linja - autoaseman laiturialue ja sen peittävä katos. Rautatieaseman aulatilat toimivat tulevaisuudessa myös 2015 valmistuvan Lahden matkakeskuksen odotushuonetiloina. Rakentaminen alkaa jo pääsiäisviikolla, mistä ensimmäiset korkeat äänet kuuluvat, kun teräksisten tukilevyjen ponttaus aloitetaan suojaamaan Asemapäällikön talon puiston rinnettä asematunnelin pohjoispäässä.

Matkakeskuksen rakennusurakoitsija, Rakennusliike YIT Oyj ja Lahden kaupungin tekninen toimiala pitivät tämän viikon maanantaina Lahden pääkirjastossa asukasillan, missä käytiin vilkas keskustelu matkakeskuksesta havaintokuvien avulla. Kaupunki on varannut noin 20 milj. euroa sen rakentamiseen. YIT:n projektipäällikkö Timo Parikka joutui vastaamaan moninaisiin yleisökysymyksiin, mistä kriittisimmät koskivat uuden linja - autoaseman kaukoliikenteen autojen lähtö - ja tulolaituri-aluetta, jota liikenteessä työkseen ajavat miehet epäilivät liian ahtaaksi nykyaikaisille pitkille linja - autoille. Samoin sai moitteita Mannerheiminkadulle rakentuvien kolmen linja-autopysäkkien suunnitelma, koska kadulle ei tule erillistä bussikaistaa.

kiertotie
Lahden matkakeskuksen rakennustyömaa muuttaa Loviisankadun ja Rautatiekadun välillä Mannerheiminkadun liikennöintiä ja asematunnelin itäinen keskustaan menevät kaistat suljetaan muutamaksi kuukaudeksi toukokuusta alkaen. Kuvassa olevalla kartalla osoitetaan väliaikainen kiertotie Mytäjäisten risteyksestä Tapparan- ja Saksalankadun kautta Upon sillalle ja sieltä eteenpäin. Kiertotie tullaan merkitsemään liikennemerkein ja tiedottein.

Tällä viikolla aloitettu rakennustyömaa rautatieaseman itäpuolella aiheuttaa toukokuusta alkaen muutamaksi kuukaudeksi liikennejärjestelyjä Mannerheiminkadulla, asematunnelissa, mistä johtuen autoliikennettä ohjataan käyttämään Mytäjäisten risteyksestä Tapparan- ja Saksalankatua ja sieltä Karjalankadulle. Nykyinen Vesijärvenkadulta etelään tuleva kaksikaistainen asematunneli muuttuu väliaikaisesti molempia ajosuuntia palvelevaksi väyläksi. Loviisankadun ja Mannerheiminkadun risteyksestä Rautatienkadun risteykseen Oikeustalon nurkalle saakka katuosuus suljetaan kolmen linja-autopysäkin ja niitten vierestä laskeutuvan jalankulkutunnelin rakentamisen takia. Tunnelit johtavat matkustajat matkakeskukseen. Matkahuollon rakennus valmistuu laiturialueen itäpäähän.

Mannerheiminkadun katuosuuden valmistuttua Oikeustalon edestä Rautatienkadulta voivat autot kääntyä ainoastaan länteen. Uusille bussipysäkeille pysähtyvät paikallisliikenteen idästä länteen liikennöivät autot, jotka tulevat kauppatorilta entiseen tapaan. Vesijärvenkatua etelään ajavat autot pysähtyvät uuden sillan alla, mistä pääsee hissillä ja portailla asema-aukiolle. Lisäksi vanhan Loviisanradan pohjan kevyenliikenteen tunneli Mannerheiminkadun eli VT 12 tien ali suljetaan. Tilalle rakennetaan pyöräilijöille tunneli uuden matkakeskuksen sillankorvasta eli Uudenmaankadulta Loviisankadun risteyksen nykyiselle kevyenliikenteen väylälle.

Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että etelälahtelaisten tulisi tarkkailla liikennemerkkejä rautatieaseman suunnalla sekä tiedotusvälineitten liikennetiedotuksia matkakeskuksen rakennusaikatauluista. Etelä-Lahdesta tulevien pyöräilijöitten sekä jalankulkijan on syytä toukokuusta alkaen käyttää Lahden keskustaan ja sieltä takaisin tullessaan Uudenmaankadun läntistä kävely- ja pyöräkatua, ja autoilijoitten huomata tunnelin uudet ajokaistamerkinnät. Autoilijoitten on ruuhka-aikana hyvä valita kiertotie jo keskustasta Karjalankadulta Upon sillan kautta Saksalan tai Liipolan suuntaan ja Launeella ja etelämpänä asuvien Hollolankadun kautta Helsingintielle.

Nämä liikennejärjestelyt eivät kestä loputtomiin, jo runsaan vuoden kuluttua on ilo kertoa esimerkiksi Padasjoelle meneville ystäville, että junalla Lahteen tullessa ei tarvitse raahata kasseja linja - auto-asemalle, vaan matkaan pääsee matkakeskuksen edestä. Asukasillassa kerrottiin myös matkakeskusalueelle valmistuvan 600 autoparkkipaikkaa matkustajille ja alueella työssä käyville. Autoille rakennetaan myös robottiparkit, jotka ovat uutta tekniikkaa Suomessa. Matkakeskus valmistuu runsaan vuoden kuluttua.

Lahden mn menevät kaistat suljetaan muutamaksi kuukaudeksi toukokuusta alkaen. Kuvassa olevalla kartalla osoitetaan väliaikainen kiertotie Mytäjäisten risteyksestä Tapparan- ja Saksalankadun kautta Upon sillalle ja sieltä eteenpäin. Kiertotie tullaan merkitsemään liikennemerkein ja tiedottein.

Marja-Liisa Niuranen

 


Ajankohtaista -arkisto