Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

joulu ja jooseppi. kyllä miestä syrjittiin raskaimman mukaan.kun vaimo teki temput.tämä touhu vaiennetaan joulun sanomassa. 11.12.2017 09:13
Kansakoulukatu taas pysäköintikieltoon.Kerrostalojen kohdalla kielto molemmilla puolilla katua. 10.12.2017 14:54
teatteri uutiset.omat mutterit ei yhteiset mutterit.maksetaanko teilläkin osa palkkaa rahana.mitä kaikkea lauseet pitää sisällään. 07.12.2017 08:29
Syy ja seuraus sekoavat singulariteetissa, Melanen! T. Moskovan Mantere. 04.12.2017 16:49
Kiitos tästä taiteeseen liittyvästä Melastelusta! Täyttä asiaa! T. Moskovan Mantere. 25.11.2017 18:21

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Jörkka ei petä

15.12.2017

Juhani Melanen

Soteenkaaren päätä ei vaan näy!

15.12.2017

Papin Palsta

Taivaalta tähden valitsen

15.12.2017

Ville Skinnari

Hallitus haluaa rankaista työttömiä

15.12.2017


Jussi  MELASTELUA

Tartis tehrä jotain ku kauppaka ei kannata!

Mauno I Viisas eli Suomen presidenttihän nuo sanat ennen muinoin loihe lausumaan ja piti kovan rahan politiikkaa, jonka myötä Suomi putosi ennen näkemättömään lamaan vuonna 1991-91. Nyt olemme samassa tilanteessa. Työttömyys kasvaa, verot nousevat, nuoriso voi pahoin, vienti ei vedä
ja kauppa ei kannata.

Suomen kauppa ei ole osannut hyödyntää juuri lainkaan nettikaupan  tarjoamia mahdollisuuksia täysimittaisesti. Kaupan myynti on sujunut surkeasti. Miksi mikään Suomen suurista kauppaliikkeistä (S-ryhmä, Kesko) ei ole vielä luonut vedenpitävää strategiaa nettikaupan osalta?

Täällä häärivät ulkomaiset yrittäjät mielin määrin varsin tutulla kaavalla. Hommassa on jotain vikaa pahasti, kun kauppakeskusten elektroniikkaliikkeissä rampaa väkeä tutkimassa tarjontaa ja hintoja. Kauppoja he eivät kuitenkaan tee, vaan kirjoittavat hintatiedot sarjanumeroita myöten muistiin ja menevät sitten tilaamaan tavarat netistä. Eihän kenenkään tavallisen yrittäjän perse tätä kauaa kestä. sillä tilanvuokrat ja henkilökunnan palkat sanelevat kilpailun.

Kysymys kuuluukin onko tässä tämän päivän käyttötavarakaupan koko kuva?
Perinteisiä kauppa kurittavat koko ajan digitaalinen murros, kuluttajakäyttäytymisen muutos, taantuma ja arvonlisäverojen nosto. Kusessa ovat ennen muuta käyttötavarakauppa, joka on juuri nyt murroksessa.

Pari viikkoa sitten hyppäsi rattailta S- ryhmän pääjohtaja Kuisma Niemelä. Tiimarin konkurssi symboloi koko alaa erittäin hyvin. Vanhalla konseptilla ei tulosta enää kauan tehdä. Toki voidaan aina moittia yhtiöiden johtamisjärjestelmiä, mutta suurin syy alan muutosdraiviin on vahva digitaalinen murros, jota Suomessa ei ole ihan oikein tajuttu.

Musiikki, kirjat, vaatteet ja elektroniikka ovat peruuttamattomasti siirtyneet verkkoon. Mitä kotimaiset toimijat kuhnailevat ja pähkäilevät? Miksei verkossa olla jo? Hinta on kaupan ratkaisevin tekijä! Suomalaiset kuluttajat eivät ole niin hölmöjä, että maksaisivat ihan mitä vain, jos Kusti polkee
Itellan mopoautolla saman tuotteen rapuille puolet halvemmalla.

Saksassa ja Britanniassa jo 5,5 prosenttia päivittäistavaroista myydään jo netissä. Tämä osuus kasvaa, mutta meillä asian kanssa hidastellaan, kunnes paska on taas kerran housuissa. Muutos tulee hiipimällä, mutta sitten ryminällä. Nopeat syövät hitaat. MOT

Juhani Melanen

 


Kolumnistin muut kolumnit