Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17
lisää naisasiaa arvostelua nainen ei salli. arvostelin yhtiön hallituksessa.minut puotettiin hallituksesta.tapahtui 2 minulle mieluisaa asiaa.naiset esitteli jälleen itseään.tämä pieni uutinen suuri asia. 26.06.2017 09:48
naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


Jussi  MELASTELUA

Tartis tehrä jotain ku kauppaka ei kannata!

Mauno I Viisas eli Suomen presidenttihän nuo sanat ennen muinoin loihe lausumaan ja piti kovan rahan politiikkaa, jonka myötä Suomi putosi ennen näkemättömään lamaan vuonna 1991-91. Nyt olemme samassa tilanteessa. Työttömyys kasvaa, verot nousevat, nuoriso voi pahoin, vienti ei vedä
ja kauppa ei kannata.

Suomen kauppa ei ole osannut hyödyntää juuri lainkaan nettikaupan  tarjoamia mahdollisuuksia täysimittaisesti. Kaupan myynti on sujunut surkeasti. Miksi mikään Suomen suurista kauppaliikkeistä (S-ryhmä, Kesko) ei ole vielä luonut vedenpitävää strategiaa nettikaupan osalta?

Täällä häärivät ulkomaiset yrittäjät mielin määrin varsin tutulla kaavalla. Hommassa on jotain vikaa pahasti, kun kauppakeskusten elektroniikkaliikkeissä rampaa väkeä tutkimassa tarjontaa ja hintoja. Kauppoja he eivät kuitenkaan tee, vaan kirjoittavat hintatiedot sarjanumeroita myöten muistiin ja menevät sitten tilaamaan tavarat netistä. Eihän kenenkään tavallisen yrittäjän perse tätä kauaa kestä. sillä tilanvuokrat ja henkilökunnan palkat sanelevat kilpailun.

Kysymys kuuluukin onko tässä tämän päivän käyttötavarakaupan koko kuva?
Perinteisiä kauppa kurittavat koko ajan digitaalinen murros, kuluttajakäyttäytymisen muutos, taantuma ja arvonlisäverojen nosto. Kusessa ovat ennen muuta käyttötavarakauppa, joka on juuri nyt murroksessa.

Pari viikkoa sitten hyppäsi rattailta S- ryhmän pääjohtaja Kuisma Niemelä. Tiimarin konkurssi symboloi koko alaa erittäin hyvin. Vanhalla konseptilla ei tulosta enää kauan tehdä. Toki voidaan aina moittia yhtiöiden johtamisjärjestelmiä, mutta suurin syy alan muutosdraiviin on vahva digitaalinen murros, jota Suomessa ei ole ihan oikein tajuttu.

Musiikki, kirjat, vaatteet ja elektroniikka ovat peruuttamattomasti siirtyneet verkkoon. Mitä kotimaiset toimijat kuhnailevat ja pähkäilevät? Miksei verkossa olla jo? Hinta on kaupan ratkaisevin tekijä! Suomalaiset kuluttajat eivät ole niin hölmöjä, että maksaisivat ihan mitä vain, jos Kusti polkee
Itellan mopoautolla saman tuotteen rapuille puolet halvemmalla.

Saksassa ja Britanniassa jo 5,5 prosenttia päivittäistavaroista myydään jo netissä. Tämä osuus kasvaa, mutta meillä asian kanssa hidastellaan, kunnes paska on taas kerran housuissa. Muutos tulee hiipimällä, mutta sitten ryminällä. Nopeat syövät hitaat. MOT

Juhani Melanen

 


Kolumnistin muut kolumnit