Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

meillä moni ei ymmärrä lukemaansa.ja nämä samat on sitten tekemässä päätöksiä.kun tekee ratkaisuja täytyisi ymmärtää mitä tekee.seuraukset on senmukaiset mitä nyt on. 17.08.2017 11:42
kirkon edustajat kerjää minulta rahaa. sitten muka kirkko avustaa köyhiä.missä se jumala ja enkelit olikaan.näidenhän se piti auttaa.mihin siinä minua tarvitaan. näyttäs se jumala enkeleineen kykynsä.eikä minulta pyytelisi apua. 10.08.2017 10:08
lasten erilainen pahoinvointi senkun paisuu.naiset vain vaikenemalla salaa osuuttaan.naiseltakin otetaan lapsi huostaan.kun ei kykene kasvattajana huolehtimaan.vähänä on naisten kyvyt.kun eivät ymmärrä kyvyttömyyttään. 04.07.2017 12:17
lisää naisasiaa arvostelua nainen ei salli. arvostelin yhtiön hallituksessa.minut puotettiin hallituksesta.tapahtui 2 minulle mieluisaa asiaa.naiset esitteli jälleen itseään.tämä pieni uutinen suuri asia. 26.06.2017 09:48
naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Toisistaan vieraantuneet suomalaiset

18.8.2017

Juhani Melanen

Brändi Lahden sietämätön hilpeys

18.8.2017

Papin Palsta

Jumalan tie

18.8.2017

Ville Skinnari

Lyhyt kesä ja pitkä syksy

18.8.2017


Jussi  MELASTELUA

Viisaiden miesten kadonnut maabrändi

Kirjoitin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2010 tällä palstalla otsikolla "brändätä brändää" ja totesin, että en ole vakuuttunut silloisen ulkoministeri Stubbin työryhmän tekemästä Suomen maabrändimäärittelystä. Oikeassapa taas olin! Tarkoituksena oli parantaa Suomen ulkoista kuvaa maailmalla ja parantaa suomalaisyritysten vientiedellytyksiä maailmalla.

Pääpukarina brändiryhmässä heilui tietysti itseoikeutettuna Nokian guru Jorma Ollilla. Ollilan valtuuskunta nosti raportissaan kolme Suomen vahvuutta: toimiva ja ratkaisukeskeinen yhteiskunta, puhdas luonto ja korkea koulutus. Kaikki nämä "muka" vahvuudet voidaan helposti kyseenalaistaa perustellusti ja katsoa kriittisesti, miten ne ovat toteutuneet käytännössä.

Maamme nykyisellä hallituksella on ollut todella suuria vaikeuksia ratkaista maamme suuria rakenteellisia ongelmia, joten se siitä ratkaisukeskeisyydestä. Jokainen voi itse nähdä, että se tapa, jolla SOTE uudistusta ja kuntarakennetta on yritetty poliitikkojemme taholta ratkoa, kertoo totisesti muusta kuin toimivasta tavasta hyödyntää yhteiskuntamme tätä yhteiskuntamme vahvuudeksi määriteltyä maabrändiä.
Pikemminkin päinvastoin. Suossa survotaan, hinta nousee ja pakka pysyy sekaisin. Mitä firmoja on saatu houkuteltua tänne kalliin työvoiman, pykälien, byrokraattien ja "pilkun nussijoiden" utopiaan?

Miten, puhdas ilma ja terve luonto on houkutellut tänne yrityksiä? No ei mitenkään! Kun jopa tuulivoimaloiden äänestä naristaan ja omalla parvekkeella tupakoinnista joutuu luopumaan. Miksei kukaan kerro minulle, miten Suomen korkeaa koulutustasoa on kyetty hyödyntämään ja
tuotteistamaan odotetulla tavalla koulutusvienniksi. Hyvää peruskouluamme sinällään ei siirretä muualle ilman luovuutta ja rahaa.

Suomen maabrändiä ei paranneta missään komiteoissa tai työryhmissä, vaan sellaisilla toimenpiteillä, jotka näkyvät maailmalla. Kymmenen vuotta pyörivillä doping uutisilla ja Marimekon kangaskopioinneilla olemme kyllä lööpeissä, mutta maabrändiämme emme sillä nosta; näkyvyyttä kyllä.
Seppo Rädyn lausuma: " Saksa on paska maa" tai Kimi Räikkösen tokaisu:" Teki mieli vetää poikaa turpaan" ovat näkyviä Suomen julkiskuvia maailmalla. Olisi kiva tietää maksoiko Stubb tälle maabrändityöryhmälle  jotain? Mikäli maksoi, miksei rahoja peritä takaisin? Ollila gate olisi valmis siinä kuin Himas gatekin.

Juhani Melanen

 


Kolumnistin muut kolumnit