Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

miten toteuttaa tasa-arvoa.kun nainen on kyvytön tehtävissään.poliisissakin tämä tuli ilmi.jo 30 prosentin kiintiö henkilökunnassa .tekee tiukkaa suoriutua työssä.napsivat rusinat pullasta.tasa-arvon nimissä. 23.10.2017 08:32
taas kuva kun suomi nainen innokkaan. muuttamassa meitän omaa geeniperimää.sakut ovat yksi suosikki. mutta ei ainut kansa.kuvakin jo kertoo piilottelun epäonnistuneen. kun asia paisuu tarpeeksi isoksi. 16.10.2017 08:21
yle.fi sivuuilla suomi nainen.leveilee taas kuinka hän muutti arabiaan.eikä ole ainoa tapaus.ei ole meillä yhteistä isänmaata. 09.10.2017 09:37
kepun naiset oli seksin oston vaatimassa rangaistavaksi.mutta myynti sallitaan. se oli kepulainen oikeuskäsitys.puolustaa hienostorouvia niinkuin korusuunnittelija rouvan kaltaisia. 02.10.2017 19:09
pesula toimii ,pyykkiä tulee kassi kaupalla. 01.10.2017 14:31

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit

Ilkka Isosaari

Euroopan sairas mies

20.10.2017

Papin Palsta

Kaikki kääntyy hyväksi

20.10.2017

Ville Skinnari

Elämä ja kuolema

20.10.2017


Jussi  MELASTELUA

Viisaiden miesten kadonnut maabrändi

Kirjoitin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2010 tällä palstalla otsikolla "brändätä brändää" ja totesin, että en ole vakuuttunut silloisen ulkoministeri Stubbin työryhmän tekemästä Suomen maabrändimäärittelystä. Oikeassapa taas olin! Tarkoituksena oli parantaa Suomen ulkoista kuvaa maailmalla ja parantaa suomalaisyritysten vientiedellytyksiä maailmalla.

Pääpukarina brändiryhmässä heilui tietysti itseoikeutettuna Nokian guru Jorma Ollilla. Ollilan valtuuskunta nosti raportissaan kolme Suomen vahvuutta: toimiva ja ratkaisukeskeinen yhteiskunta, puhdas luonto ja korkea koulutus. Kaikki nämä "muka" vahvuudet voidaan helposti kyseenalaistaa perustellusti ja katsoa kriittisesti, miten ne ovat toteutuneet käytännössä.

Maamme nykyisellä hallituksella on ollut todella suuria vaikeuksia ratkaista maamme suuria rakenteellisia ongelmia, joten se siitä ratkaisukeskeisyydestä. Jokainen voi itse nähdä, että se tapa, jolla SOTE uudistusta ja kuntarakennetta on yritetty poliitikkojemme taholta ratkoa, kertoo totisesti muusta kuin toimivasta tavasta hyödyntää yhteiskuntamme tätä yhteiskuntamme vahvuudeksi määriteltyä maabrändiä.
Pikemminkin päinvastoin. Suossa survotaan, hinta nousee ja pakka pysyy sekaisin. Mitä firmoja on saatu houkuteltua tänne kalliin työvoiman, pykälien, byrokraattien ja "pilkun nussijoiden" utopiaan?

Miten, puhdas ilma ja terve luonto on houkutellut tänne yrityksiä? No ei mitenkään! Kun jopa tuulivoimaloiden äänestä naristaan ja omalla parvekkeella tupakoinnista joutuu luopumaan. Miksei kukaan kerro minulle, miten Suomen korkeaa koulutustasoa on kyetty hyödyntämään ja
tuotteistamaan odotetulla tavalla koulutusvienniksi. Hyvää peruskouluamme sinällään ei siirretä muualle ilman luovuutta ja rahaa.

Suomen maabrändiä ei paranneta missään komiteoissa tai työryhmissä, vaan sellaisilla toimenpiteillä, jotka näkyvät maailmalla. Kymmenen vuotta pyörivillä doping uutisilla ja Marimekon kangaskopioinneilla olemme kyllä lööpeissä, mutta maabrändiämme emme sillä nosta; näkyvyyttä kyllä.
Seppo Rädyn lausuma: " Saksa on paska maa" tai Kimi Räikkösen tokaisu:" Teki mieli vetää poikaa turpaan" ovat näkyviä Suomen julkiskuvia maailmalla. Olisi kiva tietää maksoiko Stubb tälle maabrändityöryhmälle  jotain? Mikäli maksoi, miksei rahoja peritä takaisin? Ollila gate olisi valmis siinä kuin Himas gatekin.

Juhani Melanen

 


Kolumnistin muut kolumnit