Logo

Eteläisen Lahden lähiölehti kerran viikossa

Vapaa sana

naisen tekemiä virheitä kasvattajana. piiloon ei enää voi laittaa.koska määrä on niin valtava.eilenkin oli pakko julkaista.niitä tuloksia mitä nainen on saanut aikaan.opettaja päiväkoti sossu on naisten alaa.tuloksia voi katsella nyt. 19.06.2017 08:23
sale töpeksi sipilän kanssa,oli yhteinen juoni. 17.06.2017 19:57
100 vuotiaan suomen juhlissa unohtuu tarkoituksella.puna-armeijan ja palmen porukan osuus.miten nämä auttoi suomi poloista pysymään jaloillaan. 12.06.2017 08:16
Mitäköhän läheisen kaupan myynnissä olevat elektroniikka- ja muut tuotteet tykkäävät paalutuksen tärinäatä??? 10.06.2017 14:31
Suomi 24:ään ei pääse.Ilmoittaa bad gateway.Missähän vika? 06.06.2017 12:00

Yksi plus yksi on :
   Vapaa sana -arkisto

Kolumnistit


Jussi  MELASTELUA

Viisaiden miesten kadonnut maabrändi

Kirjoitin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2010 tällä palstalla otsikolla "brändätä brändää" ja totesin, että en ole vakuuttunut silloisen ulkoministeri Stubbin työryhmän tekemästä Suomen maabrändimäärittelystä. Oikeassapa taas olin! Tarkoituksena oli parantaa Suomen ulkoista kuvaa maailmalla ja parantaa suomalaisyritysten vientiedellytyksiä maailmalla.

Pääpukarina brändiryhmässä heilui tietysti itseoikeutettuna Nokian guru Jorma Ollilla. Ollilan valtuuskunta nosti raportissaan kolme Suomen vahvuutta: toimiva ja ratkaisukeskeinen yhteiskunta, puhdas luonto ja korkea koulutus. Kaikki nämä "muka" vahvuudet voidaan helposti kyseenalaistaa perustellusti ja katsoa kriittisesti, miten ne ovat toteutuneet käytännössä.

Maamme nykyisellä hallituksella on ollut todella suuria vaikeuksia ratkaista maamme suuria rakenteellisia ongelmia, joten se siitä ratkaisukeskeisyydestä. Jokainen voi itse nähdä, että se tapa, jolla SOTE uudistusta ja kuntarakennetta on yritetty poliitikkojemme taholta ratkoa, kertoo totisesti muusta kuin toimivasta tavasta hyödyntää yhteiskuntamme tätä yhteiskuntamme vahvuudeksi määriteltyä maabrändiä.
Pikemminkin päinvastoin. Suossa survotaan, hinta nousee ja pakka pysyy sekaisin. Mitä firmoja on saatu houkuteltua tänne kalliin työvoiman, pykälien, byrokraattien ja "pilkun nussijoiden" utopiaan?

Miten, puhdas ilma ja terve luonto on houkutellut tänne yrityksiä? No ei mitenkään! Kun jopa tuulivoimaloiden äänestä naristaan ja omalla parvekkeella tupakoinnista joutuu luopumaan. Miksei kukaan kerro minulle, miten Suomen korkeaa koulutustasoa on kyetty hyödyntämään ja
tuotteistamaan odotetulla tavalla koulutusvienniksi. Hyvää peruskouluamme sinällään ei siirretä muualle ilman luovuutta ja rahaa.

Suomen maabrändiä ei paranneta missään komiteoissa tai työryhmissä, vaan sellaisilla toimenpiteillä, jotka näkyvät maailmalla. Kymmenen vuotta pyörivillä doping uutisilla ja Marimekon kangaskopioinneilla olemme kyllä lööpeissä, mutta maabrändiämme emme sillä nosta; näkyvyyttä kyllä.
Seppo Rädyn lausuma: " Saksa on paska maa" tai Kimi Räikkösen tokaisu:" Teki mieli vetää poikaa turpaan" ovat näkyviä Suomen julkiskuvia maailmalla. Olisi kiva tietää maksoiko Stubb tälle maabrändityöryhmälle  jotain? Mikäli maksoi, miksei rahoja peritä takaisin? Ollila gate olisi valmis siinä kuin Himas gatekin.

Juhani Melanen

 


Kolumnistin muut kolumnit